In de vorige delen van de WordPress handleiding hebben we al veel onderdelen behandeld, waaronder het maken van pagina’s en berichten. In dit deel gaan we verder met het aanmaken van een WordPress menu.
Het menu ook wel navigatie genoemd, is één van de belangrijkste onderdelen van een website. Dit komt omdat een goed menu de gebruiksvriendelijkheid bevorderd, waardoor de kans wordt vergroot dat bezoekers op je website blijven. Dit verlaagd dus je bounce-percentage en kan daardoor zorgen voor hogere posities in de zoekmachines.

Hoe structureer je een WordPress menu  

De meeste mensen die nog nooit eerder een website hebben gemaakt, creëren een menu a.d.h.v. hun gevoel. Dit kan goed, maar ook slecht uitpakken. Daarom kijken de meer ervaren websitebouwers naar zoekvolumes. Deze volumes geven aan of er zoekvraag op bepaalde onderwerpen zit en hoe hoog de concurrentie van andere websites op deze termen is. Dus als je het direct goed wilt doen, dan raad ik je aan de onderstaande tool te gebruiken. Je kunt gratis een account aanmaken en per dag 3 keywords onderzoeken.

KWFinder - find long tail keywords with low SEO difficulty

Een voorbeeldmenu a.d.h.v. Gezondheid en Sport-blog

Nu je iets meer inzicht in de volumes van de voor jouw belangrijkste keywords hebt, kunnen we een menu aanmaken. In de voorgaande artikelen van deze handleiding maakt ik gebruik van het voorbeeld van een gezondheid en sport blog, ik borduur hier even op voort. Gezondheid is natuurlijk een breed begrip en zal voor uiteenlopende bezoekers zorgen, hetzelfde geld natuurlijk voor sport. Om deze bezoekers vanaf de homepage direct de juiste richting op te sturen, geven we ze in het menu een eerste keuze. Ik heb een kort keyword onderzoek gedaan om te kijken waar mensen het meest op zoeken. Dit onderzoek resulteert in het onderstaande menu.

Hoofdmenu elementen 

  • Gezond Eten = maandelijks bijna 10.000 zoekopdrachten.
  • Gezonde Recepten = maandelijks meer dan 30.000 zoekopdrachten.
  • Hardlopen = maandelijks bijna 10 000 zoekopdrachten.
  • Fitness = maandelijks meer dan 22 000 zoekopdrachten.

Misschien vind je de bovenstaande indeling niet logisch. Immers Gezond Eten en Gezonde recepten zijn wel erg aan elkaar gerelateerd, en alleen hardlopen en fitness? Er zijn toch veel meer sporten. Ik snap je gedachten, maar bekijk het als volgt: “kijk naar de vraag, in deze vraag zit een informatie behoefte die jij kunt bedienen”. De meeste website-eigenaren die ik ken bedienen bij voorkeur, 10 duizenden mensen met hun informatie dan tientallen mensen.

Submenu elementen

Het hoofdmenu kan enkel bestaan uit hoofdelementen. Je kunt deze hoofdmenu’s vervolgens verder indelen via categorieën en tags. Maar je kunt ze ook direct in het menu verder onderverdelen. Als je hiervoor kiest wordt er een zogenaamde gelaagde navigatie gemaakt. Voor de bovenstaande navigatie zouden we voor Hardlopen a.d.h.v. de zoekvolumes het volgende submenu kunnen samenstellen:

Hardlopen (hoofdmenu) 

  • Hardloopschema’s = maandelijks 9900 zoekopdrachten
  • Hardloopkalender = maandelijks 8100 zoekopdrachten
  • Hardloopkleding = maandelijks 5400 zoekopdrachten

Je kunt er voor kiezen om de bovenstaande onderwerpen verder op te splitsen in het menu. Of dit verstandig is hangt af van de gebruiksvriendelijkheid, als je menu op smartphones slecht leesbaar is door een (te) uitgebreide menu structuur, dan is het niet verstandig om te doen.

Een nieuw menu maken 

Nu ik je een voorbeeld heb gegeven van een mogelijke structuur, is het tijd om er één aan te maken.
Je moet natuurlijk eest inloggen in WordPress alvorens je aan de slag kunt. Nadat je dit hebt gedaan navigeer je in het dashboard naar Weergave en vervolgens naar Menu’s. Het onderstaande scherm verschijnt:

wordpress handleiding menu aanmaken

Het eerste wat je moet doen is een naam geven aan het menu. Vul een naam in die je eenvoudig kunt onthouden, deze wordt niet zichtbaar op de front-end van je website. Nu klik je op, Menu aanmaken.

Nadat je het menu een naam hebt gegeven kun je pagina’s toevoegen vanaf de linkerkant. Naast pagina’s kun je ook Berichten, Aangepaste links en Categorieën opnemen in het menu. Met aangepaste links kun je bijvoorbeeld naar een externe pagina linken. Dit kan handig zijn als je een blog en een webshop op twee verschillende domeinen hebt staan.

Hoe maak je sub-elementen?

Nu je een menu hebt aangemaakt kan het zijn dat sommige pagina’s onder een hoofdmenu element moeten vallen. Zie het hardlopen voorbeeld. Het enige wat je moet doen is de pagina iets naar rechts slepen. Nu valt hij onder een hoofdelement. Je kunt sub-sub-elementen maken, maar houdt ten aller tijden rekening met het gebruiksgemak van je website, ook op mobiel. Als het goed is, dan ziet het menu incl sub-elementen er uit zoals de onderstaande afbeelding.

wordpress menu sub element

Locaties beheren menu

Nu je een WordPress menu hebt aangemaakt, wil je natuurlijk dat deze zichtbaar wordt op je website. Om dit te doen klik je bovenaan de pagina Menu’s op Locaties beheren. Je ziet de volgende opties:

Wordpress menu locatie beheren

Het Bovenste Menu is bij de meeste thema’s het hoofdmenu. Als je op het drop-down menu klikt, kies je het menu wat je net hebt aangemaakt en klik je op Wijzigingen opslaan. 

Als je alle stappen hebt gevolgd, dan heb je net je eerste WordPress menu aangemaakt!

Share This