In deel vijf van de WordPress handleiding zijn we aan de slag gegaan met pagina’s. In dit deel gaan we het hebben over WordPress berichten. Zoals in deel vijf beschreven staat was het in de begindagen van WordPress alleen mogelijk om berichten(posts) te maken. Het aanmaken van pagina’s was niet mogelijk en het CMS werd eigenlijk alleen gebruikt door bloggers. Tegenwoordig is het wel mogelijk om statische pagina’s te creëren, lees hiervoor dit artikel; WordPress pagina maken.  In dit artikel behandel ik de mogelijkheden van berichten, en hoe deze te gebruiken.

Hoe onderscheidt een bericht zich van een pagina

Zoals in de inleiding staat aangegeven maken bloggers vaak gebruik van berichten. Dit kom omdat deze niet als statisch worden beschouwd. Als een blogger regelmatig nieuwe publicaties op zijn website plaatst, dan worden deze boven het vorige bericht geplaatst. Er is dus sprake van een hiërarchie, en meestal vindt deze plaats aan de hand van datum.

De content wordt dus niet beschouwd als statisch omdat deze geen vaste plek op de website heeft. Een andere belangrijk onderscheid van WordPress berichten, is dat deze wordt toegevoegd aan een categorie, zelf als je geen categorie opgeeft beland een bericht onder de categorie Uncategorized. Naast categorieën kun je berichten Tags meegeven om bepaalde secties van je website preciezer in te delen. Waarschijnlijk ben je wel eens een Tag-wolk op een website tegengekomen. Deze zijn gecreëerd met behulp van Tags.

Tot slot hebben berichten vaak een afwijkende vormgeving ten opzichte van pagina’s. In de meeste gevallen heeft de blogpagina waar je berichten op verschijnen een zogenaamde zijbalk. Deze kun je inrichten met widgets (de uitleg over widgets volgt in deel 9). De plaatsing van social media knoppen, opt-in formulieren, RSS feeds, aangepaste menu’s etc. behoort tot de mogelijkheden

Nieuwe WordPress berichten aanmaken in de backend

Nu je het doel en de werking van WordPress Berichten begrijpt, wordt het tijd om er één te maken. Voordat je een bericht kun aanmaken moet je logischerwijs eerst inloggen in WordPress. Vervolgens navigeer je naar berichten. Het onderstaande scherm verschijnt.

WordPress nieuw bericht maken

Je ziet in de bovenstaande afbeelding dat er bij mij 3 berichten staan. De eerste twee berichten zijn concepten en nog niet zichtbaar op de website. In de tweede kolom staat de Auteur, in mijn geval is dit de Admin. Als je een gebruiker wilt toevoegen of wijzigen, kijk dan even in dit artikel; WordPress Gebruikers Instellingen.
De derde kolom geeft aan in welke categorie een bericht valt, je ziet hier dat ik geen categorieën heb aangemaakt en alle berichten onder Uncategorized vallen. Vervolgens zie je in de vierde kolom de Tags en in de vijfde kolom de eventuele reacties die zijn gegeven op berichten. Tot slot zie je de laatst bijgewerkte datum en, of een bericht is gepubliceerd.

Nieuw bericht maken

Klik nu bovenaan de pagina op Nieuw Bericht en het onderstaande scherm verschijnt.

Nieuw bericht toevoegen ‹ WORDPRESS INSTELLINGEN — WordPress

je begint in de meeste gevallen met de titel van het bericht. Schrijf een relevante titel die aansluit op het complete bericht. Vervolgens voeg je de content toe in het veld onder de titel. Je kunt net als bij een pagina content in HTML vorm toevoegen, klik hiervoor op Tekst, standaard staat de editor op Visueel. Als je jouw bericht hebt afgerond, kun je er voor kiezen om deze direct te Publiceren of om deze op te slaan als Concept. Naast deze twee opties is er ook een mogelijkheid om het bericht in te plannen. Het bericht wordt dan automatisch geplaatst op een door jouw gekozen tijdstip. Om dit te doen klik je naast Onmiddellijk op Bewerken, vervolgend kun je een datum in de toekomst opgeven.

Berichttype, Categorieën en Tags

Als je verder naar benden scrolt kom je eerst Berichttype tegen. Deze heb ik uitgebreid behandeld in dit artikel WordPress instellingen. Met de Categorieën en Tags deel je jouw website in, een belangrijke onderdeel van elke website. Het is dan ook niet verstandig om snel een paar Categorieën en Tags aan te maken. Voordat je dit doet, zou je eerst een keyword-onderzoek moeten doen. Hierin wordt duidelijk waar mensen op zoeken en waar zoekvolume in zit. Om dit te doen zou je KWfinder kunnen gebruiken, deze software geeft inzicht in alle data die je nodig hebt om een goede websitestructuur te kunnen maken.

Uitgelichte afbeelding kiezen

Het laatste niet onbelangrijke onderdeel is de Uitgelichte afbeelding, deze staat bovenaan het bericht en op de blog-overzichtspagina. Om een paar open deuren in te trappen:

  • Afbeeldingen moeten gerelateerd zijn aan je WordPress berichten.
  • Kwalitatief moet de afbeeldingen goed zijn, maar niet te groot in KB’s.
  • Plaats tekst in de afbeelding die uitnodigt om het bericht te gaan lezen.
  • Probeer uniformiteit uit te stralen door met een paar formats te werken (kleurstellingen).

Aan de slag met WordPress berichten

Als je organisch verkeer naar je website wilt trekken, dan zijn berichten uiterst belangrijk. Maar verwacht na het schrijven van 3 berichten geen 50 bezoekers per dag. Bloggen kost tijd en doorzetting vermogen. Als je doorzet en je krijgt op den duur dagelijks honderden bezoekers, dan kan je business hier enorm van profiteren!

Share This