Wat zijn geautomatiseerde E-mails?

Om het beste resultaat uit email marketing te halen is het belangrijk om op het juiste moment relevante e-mails naar je lijst te sturen. Tijdens de groei van je bedrijf wordt het steeds moeilijker één op één marketing te blijven doen. Met geautomatiseerde e-mails kun je eenvoudig op je het juiste moment en naar de juiste inschrijver gepersonifieerde e-mails sturen. In dit artikel behandel ik verschillende type geautomatiseerde e-mails en de do’s e don’ts van dit marketingkanaal.

Wat is een geautomatiseerde e-mail campagne?

Je bent vast bekend met het versturen van een nieuwsbrief, aanmeldingsmail, orderbevestigingsmail etc. dit zijn natuurlijk ook geautomatiseerde e-mails, maar veel minder effectief dan een serie e-mails waarin je het persoonlijk maakt en reageert op het gedrag van jouw inschrijver.
Neem als voorbeeld een bezoeker die zich inschrijft op jouw lijst. Het is dan belangrijk dat deze nieuwe inschrijver zich vanaf de eerste e-mail verbonden voelt met het geen jij aanbiedt. Als je dit proces elke keer handmatig zou moeten uitvoeren kost het je erg veel tijd wat jij als ondernemer natuurlijk niet hebt. Het mooie aan e-mail marketing software is dat je dit proces volledig kunt automatiseren en tegelijkertijd persoonlijk kunt blijven.

Waarom is geautomatiseerde e-mailmarketing belangrijk?

Tegenwoordig worden consumenten overspoeld met informatie en marketeers zijn constant op zoek naar manieren om de aandacht van een consument te trekken. Relevantie is voor elke marketeer een toverwoord. E-mails waarin iemand met de voornaam wordt aangesproken worden 26% vaker geopend en als de content in je e-mail relevant blijkt te zijn is het tijd om een relatie met je doelgroep op te bouwen. Om dit succesvol te doen is het aan te raden niet direct met je product of dienst op de proppen te komen. Neen geef je inschrijvers eerst waarde en laat zien dat jij de autoriteit bent binnen jouw vakgebied. Als je via een serie e-mails het vertrouwen hebt gewonnen kun je ze gaan adviseren en aanzetten tot het doen van een actie.

Hoe pas je geautomatiseerde e-mails toe?

Hoe meer informatie je van je inschrijver hebt hoe persoonlijker je het kunt maken. Denk bijvoorbeeld aan een geboortedatum, het is natuurlijk heel attent om een kort berichtje te sturen naar een inschrijver als deze jarig is. Als je een event organiseert kun je een serie e-mails maken zodat je de kans vergroot op de aanwezigheid van een inschrijver. Verkoop je een product, stuur een klant na aanschaf twee weken later een e-mail met handige tips om een nog betere ervaring te hebben met jouw product.
in de meest e-mailmarketingsoftware zijn deze functies aanwezig, zo niet, dan wordt het misschien tijd om te switchen. Let er wel op dat je de informatie niet direct vraagt bij het inschrijven op jouw e-maillijst. De meeste mensen willen in het begin vaak zo min mogelijk informatie verstrekken.

Hoe begin je met het versturen van geautomatiseerde e-mails

Als je nog geen gebruik maakt van e-mailmarketing software dan is de eerste logische stap het kiezen van een aanbieder, en deze zijn niet op een hand te tellen. Je hebt een paar gevestigde namen uit Amerika: Aweber, Getresponse, Icontact en zo nog een handje vol. De prijzen die deze bedrijven hanteren zijn pittig en niet direct nodig. In Nederland zijn naar mijn weten twee redelijke serieuze spelers Ininbox en Enormail, maar ze missen een aantal functionaliteiten en ze zijn niet altijd ‘up to date’. Het aardige aan Enormail is wel dat het volledig Nederlands is, mocht de Engelse taal een belemmering voor je zijn. Op dit moment werken wij met Sendinblue en Mailerlite, deze twee software aanbieders hebben alle functionaliteiten en zijn vriendelijk geprijsd.

Een praktijkvoorbeeld 

Nadat je een keuze hebt gemaakt kun je je bestaande e-maillijst importeren of een lijst opbouwen middels een opt-in formulier op je website. Om een ‘warme’ e-maillijst op te bouwen is het aan te raden gebruik te maken van double opt-in. Met deze methode moeten inschrijvers bevestigen dat ze zich hebben inschreven op je e-maillijst.
Als je bovenstaande zaken hebt gedaan kun je de autoresponder gaan invullen. In de autoresponder plaats je e-mails die inschrijvers over een bepaalde periode ontvangen. Dit kan een week zijn maar een paar maanden is ook goed mogelijk.

Een simpel voorbeeld hieronder:

Emailmarketing voorbeeld

In deze voorbeeld campagne is het eerste deel geautomatiseerd, maar op het moment dat je lead warm is en feedback terugkoppelt stuur je handmatig een e-mail terug. Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om het gehele proces te automatiseren, of dit kan, is sterk afhankelijk van je prijsstelling.

Share This