Veel zzp’ers en ondernemers in het MKB maken de fout om geen bedrijfsmissie op te stellen. Ze hebben het gevoel dat het verspilde tijd is en het niet bijdraagt aan succes. Het is natuurlijk makkelijker om op deze manier te denken dan er mee aan de slag te gaan. Maar denk heel even na over het volgende; als jij geen duidelijke missie hebt waar je bedrijf voor staat, hoe kunnen werknemers, toeleveranciers, partners en het alle belangrijkst; klanten dan een goed beeld krijgen van jouw product of dienstverlening?

Doe meer sales door een duidelijke bedrijfsmissie

Een duidelijke bedrijfsmissie is ook voor je sales-proces ongelofelijk belangrijk. Als je midden in een sales-gesprek zit en je moet elke keer opnieuw bedenken wat je precies doet en waar je voor staat dan merkt je prospect dit direct en neemt de kans op een verkoop af.

Waar moet een bedrijfsmissie aan voldoen

  • Wat is het doel van je bedrijf ( Definieer wat je bedrijf is en doet)?
  • Wat is het product of de dienst wat je bedrijf aanbiedt?
  • Welke ambities heeft jouw bedrijf?
  • Wat onderscheidt jouw bedrijf ten opzichte van de concurrentie?
  • Wat zijn de normen en waarde van jouw bedrijf?

Je missie zou een korte en formele tekst moeten zijn, waarin je aangeeft waarom jouw bedrijf bestaat? Zorg
ervoor dat je missie duidelijk is voor iedereen. Gebruik dus geen onnodig ingewikkeld vakjargon.

Een voorbeeld:

“Onze missie is om elke werkende moeder de mogelijkheid te geven om een gezond, energierijk en een meer gebalanceerd leven te geven. En om een community te creëren waarin werkende moeders van over de hele wereld samenkomen om hun behaalde doelen te delen”

Mr. Ducker schreef in zijn boek ‘The Five Most Important Questions Your Will Ever Ask about Your Organization’ dat een een missie niet onpersoonlijk mag zijn. Het moet een diepere bedoeling hebben, iets zijn waar je echt in gelooft. Een fundament van leiderschap is de verantwoordelijkheid om er zeker van te zijn dat iedereen in de organisatie op de hoogte is van de missie en zich hier naar gedraagt.

Als je nog geen Missie hebt, schrijf er dan nu een op! Hij hoeft niet direct perfect te zijn.

Nadat je dit hebt gedaan is het voor klanten makkelijker om jouw bedrijf te begrijpen en je kunt partners selecteren aan de hand van je normen en waarde. Als je personeel hebt is het voor hun direct een stuk duidelijker om te bepalen hoe ze zich zouden moeten gedragen en waar ze voor moeten staan.
Ook voor jou als ondernemer wordt het een stuk makkelijker om strategische beslissingen te nemen op het gebied van bijvoorbeeld marketing en partnerships.

Houdt iedereen bij de les!

Na het opstellen van je missie ben je er nog niet. Het is nu de bedoeling dat iedereen die werkzaam is voor jouw bedrijf, op regelmatige basis wordt herinnerd aan de missie.
Als je een fysieke winkel of kantoor hebt kun je er voor kiezen het op een centrale plek te hangen. Je website of webshop is ook een goede plek om je bedrijfsmissie te plaatsen. Hierdoor zien zowel klanten als medewerker de hem vaak voorbij komen.
Zoals ik eerder aangaf is een de bedrijfsmissie nooit in één keer perfect. Betrek daarom het personeel of freelancers die voor je werken bij het opstellen of verbeteren van jouw missie.
Alleen een missie op papier zetten is natuurlijk niet genoeg. Het is belangrijk dat je de missie op dagelijkse basis implementeert.
Gebruik het als een tool om belangrijke beslissingen te nemen in bijvoorbeeld het kiezen van een designer toeleverancier en hoe je met veel eisende klanten omgaat.

Laat de missie een weg zijn naar succes en maak nooit meer twijfelachtige beslissingen.  

Share This