Als je op internet serieus genomen wilt worden kun je natuurlijk niet zonder Google. Ruim 80 procent van alle internetgebruikers zoekt via de zoekgigant en dit percentage is al jaren stabiel. Maar hoe weet je nou of jouw website volledig geoptimaliseerd is? Google heeft hier een tool voor ontwikkeld, genaamd ‘Google Webmaster Tools’, in deze handleiding geef ik je uitleg over het gebruik van deze tool.

Een Google Webmaster Tools account aanmaken

Ten eerste moet je een Google account hebben, als je bijvoorbeeld een Gmail adres hebt, dan heb je ook een Google account. Vervolgens navigeer je naar http://www.google.com/webmasters/tools/. De eerste stap is het toevoegen van je website.

google search console toevoegen

Het bovenstaande scherm wordt zichtbaar als je linksboven op het menu klikt. Vervolgend kun je op de pijl naar beneden klikken om een URL toe te voegen.

Nadat je je site hebt toegevoegd wordt je doorgelinked naar het gedeelte om je site te verifiëren. het is aan te raden om dit direct te doen anders ontvang je geen data van Google.

Je hebt meerdere opties om je website te verifiëren, kies een methode waar je comfortabel mee bent.
google search console toevoegen verifieren
Als je WordPress gebruikt, dan zou je het eenvoudig kunnen doen met behulp van de Yoast plug-in. In de andere gevallen kun je een klein stukje code toevoegen op de homepage of Analytics/Google Tag Manager gebruiken.

Nadat je dit hebt gedaan kun je op de verificatie knop drukken. Meestal kun je dit direct doen na het toevoegen van een stukje code in het “head” gedeelte. Als het langer duurt dan een uur, is er waarschijnlijk iets misgegaan en moet je het proces opnieuw doorlopen (verwijder wel eerst het vorige bestand).

De belangrijkste onderdelen van Google webmaster tools

Nu je een account hebt ingesteld is het tijd om de data te checken! We gaan een paar van de rapporten en informatie bekijken die beschikbaar zijn. Het kan overigens een etmaal duren alvorens deze data beschikbaar is.

Performance

Op het tabblad Prestaties zie je op welke pagina’s en welke zoekwoorden jouw website scoort in Google. In de oude versie van GSC kon je de gegevens van maximaal 90 dagen terug zien, maar in de nieuwe versie is het mogelijk om de gegevens tot 16 maanden te bekijken. Houd er rekening mee dat de gegevens beschikbaar zijn vanaf het moment dat je de account hebt geïnstalleerd.

Als je het prestatietabblad regelmatig controleert, dan kun je snel zien welke zoekwoorden of welke pagina’s wat meer aandacht en optimalisatie nodig hebben. Dus waar te beginnen? Op het tabblad Prestaties zie je een lijst met ‘query’s’, ‘pagina’s’, ‘landen’ of ‘apparaten’. Elk van die secties kan worden gesorteerd op het aantal ‘klikken’, ‘vertoningen’, ‘gemiddelde CTR’ of ‘gemiddelde positie’. We zullen elk hieronder uitleggen:

Clicks  

Het aantal klikken geeft aan hoe vaak mensen op jouw website hebben geklikt in de zoekresultaten van Google. Dit nummer kan iets vertellen over de prestaties van de paginatitels en metabeschrijvingen: als slechts een paar mensen op jouw resultaat klikken, dan is je resultaat mogelijk niet opvallend genoeg in de zoekresultaten. Het kan handig zijn om te controleren welke andere resultaten boven jouw worden weergegeven om te bekijken wat kan worden geoptimaliseerd.

De positie van het zoekresultaat heeft uiteraard ook invloed op het aantal klikken. Als jouw pagina in de top 3 van de eerste resultatenpagina van Google staat, krijgt deze automatisch meer klikken dan een pagina die op de tweede pagina van de zoekresultaten staat.

Impressions

De vertoningen vertellen je hoe vaak jouw website in het algemeen wordt weergegeven en hoe vaak specifieke pagina’s  in de zoekresultaten worden weergegeven. Het aantal vertoningen dat na dit zoekwoord wordt weergegeven, geeft aan hoe vaak onze website voor dat zoekwoord wordt weergegeven in de zoekresultaten van Google.

google search console toevoegen zoekopdrachten

In het bovenstaande voorbeeld is het zoekwoord “doelgroepen voorbeelden” gebruikt. Er staan vier kolommen:

  • Totaal aantal clicks
  • Totaal aantal impressies
  • CTR (Click through rate)
  • Average position

De eerste twee termen hebben niet veel uitleg nodig. De derde en vierde term wel, CTR is het percentage dat er daadwerkelijk wordt geklikt als jouw website verschijnt in de zoekresultaten.
De average position geeft de gemiddelde positie van het zoekresultaat, in dit voorbeeld 2.6. Als je een lagere positie hebt in de zoekresultaten, dan gaan de eerste drie factoren ook naar beneden.

Index: coverage

Een technischer maar zeer waardevol tabblad in Google Search Console is het tabblad ‘Index > coverage’. Dit gedeelte laat zien hoeveel pagina’s in de index van Google staan ​​sinds de laatste update, hoeveel pagina’s dat niet zijn en welke fouten en waarschuwingen problemen veroorzaakten voor het correct indexeren van uw pagina’s door Google.

google search console index coverage

We raden je aan dit tabblad regelmatig te controleren om te zien welke fouten en waarschuwingen op jouw website worden weergegeven. Gelukkig stuurt Google ook meldingen als er fouten worden gedetecteerd.

Een mogelijke fout zou bijvoorbeeld een omleiding kunnen zijn die niet correct lijkt te werken, of dat Google een code of foutmelding vindt in het thema van de website.

Als je vervolgens op de koppeling klikt, kunt je de fout gedetailleerder analyseren om te zien welke specifieke URL’s worden beïnvloed. Wanneer je de fout hebt verholpen, kunt je deze markeren als opgelost om ervoor te zorgen dat Google de URL opnieuw test.

Raadpleeg de volgende zaken in Coverage  

Als je nieuwe blogs/pagina’s schrijft, moeten deze geïndexeerde pagina’s gestaag toenemen. Dit vertelt je twee dingen: Google kan jouw site indexeren en jij houdt jouw site ‘in leven’ door nieuwe inhoud toe te voegen.

Pas op voor plotselinge drops! Dit kan betekenen dat Google problemen heeft met het crawlen van je website. Mogelijk worden zoekmachines geblokkeerd; of het nu gaat om robots.txt-wijzigingen of een server die down is.
Plotselinge (en onverwachte) pieken in de grafiek kunnen een probleem met dubbele inhoud (zoals zowel www als niet-www, verkeerde canonicals, etc.) aanduiden.

Mobiele bruikbaarheid

In de afbeelding hieronder staat de mobiele bruikbaarheid. Dit tabblad geeft weer de website op mobiel bruikbaar is en geen fouten bevat.

google search console index coverage mobiel gebruik

Onder het diagram worden de problemen weergegeven. Als je op een van de problemen klikt, ziet je de betreffende URL’s. Net als in het indexgedeelte van GSC kunt je de aanpassing controleren.

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

Bekijk of er ‘Craw Errrors’ zijn

Je kunt in GWT bekijken of de Googlebots problemen heeft bij het scannen van je website. Je gaat hiervoor naar het linkermenu > Crawlen > Crawfouten. De data die je hier vindt is maximaal 90 dagen oud en is verdeeld in twee gedeelte, Sitefouten en URL fouten. Bij de eerste heeft Google problemen met de volledige toegang, URL fouten hebben betrekking op het niet kunnen crawlen van bepaalde links op je site. De fout code staat er achter, als je bijvoorbeeld een 404 error hebt, dan heb je waarschijnlijk een pagina verwijderd.

Zorg dat je altijd op de hoogte bent van fouten in je website

Je wilt natuurlijk direct op de hoogte worden gebracht van eventuele fouten in je website, als je deze meldingen in je mailbox wilt ontvangen moet je deze optie aanzetten. Ga na het inloggen naar het symbooltje rechtsboven, als je er op gaat staan komt deze melding onder het symbool te staan “voorkeuren voor Search Control” nu kun je instellen of en welke mails je wilt ontvangen. Wij kiezen er voor om alle meldingen te ontvangen in onze mailbox, vind je dit wat te veel van het goede, kies dan voor de optie “Topproblemen”.

Kijk of je veiligheidsrisico’s hebt

GWT heeft een apart gedeelte om te kijken of je website bloot staat aan hacks, malware, Database infecties etc. Om dit te checken ga je naar “Beveiligingsproblemen” aan de linkerkant van het menu vervolgens staat hier direct of je wel of geen beveiligingsproblemen hebt.

Verbeter de resultaten in Google door de zoekopmaak te checken

Wil je precies weten welke zoektags er worden gebruikt en waar je op moet letten bij het optimaliseren van je SEO, neem dan een kijkje bij “Zoekopmaak”. Als je op het ! klikt krijg je een duidelijk overzicht te zien van de verschillende termen en hoe ze worden getoond.

Hoe ziet Google je website?

Dat Google alles ziet wist je misschien al, maar hebben ze de laatste versie van jouw website ook gezien? Om dit te checken ga je naar het linker menu  – Crawlen – Fetchen als Google . Nu kun je zien of Google het juiste en de laatste weergave van je site heeft. Als jouw sitemap niet helemaal up-to-date is kun je deze pagina’s hier indienen.

Fetchen als Google

Blijf on top of your website

Tot slot heb je nog een aantal functies die bijdragen aan de SEO (zoekmachine optimalisatie) van je website, zo kun je bijvoorbeeld zien hoeveel links jij naar je website hebt (met kwalitatieve links kom je hoger in de zoekmachines) en of je wel gebruik maakt van interne links om belangrijke pagina’s meer gewicht te geven in de zoekresultaten.

GWT is met name een handige tool om fouten te detecteren en om te checken of alles up-to-date is. Als je hoger wil komen in de zoekresultaten, moet je goede en deelbare content schrijven of alle energie die je in het creëren van deze content wordt beloond check je vervolgens in GWT.

Share This