Je hebt vast wel eens op internet gesurft en het gevoel gekregen dat een bedrijf je op elke website die je bezocht volgde? Ga je van NU.nl naar Facebook en vervolgens naar je favoriete roddelsite voor celebrities, overal zie je een banner-advertentie van een website die je eerder bezocht hebt terugkomen? Hoe deze remarketing werkt, leg ik uit in dit artikel.

Als je niet bekend bent met remarketing kan het behoorlijk indrukwekkend overkomen, hoe kan die website zo’n enorm advertentiebudget hebben dat ze op al die websites advertentieruimte inkopen? Als je niet weet wat remarketing is, dan kan het zeker indrukwekkend zijn.

Het goede nieuws is dat ik je in dit artikel uitleg hoe jij dit ook kunt realiseren, zonder het hebben van enorme marketingbudgetten! Weten wat remarketing is en hoe het werkt, maakt het misschien minder indrukwekkend, maar dat verandert de effectiviteit niet! Als je weet hoe remarketing werkt is het een zeer effectieve advertentietactiek.

Ben je reeds bekend bent met ‘remarketing’ en het al meerdere keren effectief hebt ingezet, dan is dit artikel niet voor jou bedoeld. Als dit niet het geval is en je een spoedcursus nodig hebt, dan ben je op de juiste plek, lees verder.

Wat is remarketing?

Remarketing, ook wel retargeting genoemd, zijn banneradvertenties die je targeten nadat je een website van een bedrijf hebt bezocht. Dus nadat je bijvoorbeeld een site zoals Zalando hebt bezocht en vervolgens naar een site als NU.nl gaat zie je mogelijk een banner-advertentie van Zalando op NU.nl. Hoe dit werkt is een beetje ingewikkelder. Laten we eens kijken hoe remarketing precies werkt en hoe jij het voor jouw bedrijf kan gaan gebruiken.

Hoe gaat remarketing in z’n werk?

Als je remarketing wilt gebruiken dan moet je eerst een klein stukje code op jouw website plaatsen. Het is een eenvoudig stuk JavaScript-code en heeft geen invloed op de prestaties van je website. Jouw bezoekers zullen geen idee hebben dat het aanwezig is, of ze moeten in de broncode kijken, iets wat de gemiddeld bezoeker niet doet.
Elke keer dat je een nieuwe websitebezoeker krijgt, laat de JavaSript-code een anonieme browsercookie vallen. Wanneer jouw ‘cookied’ gebruiker een andere site bezoekt, weet het Google Display Network wanneer een advertentie van jouw website moet worden weergegeven. Vergelijk het met een buurtkroeg, nadat je eenmaal bent geweest, zal de barman je herkennen en onthouden dat je een Westmalle tripel drinkt.

Wat is het verschil met een reguliere display campagne?

Het grootste verschil tussen remarketing en traditionele banneradvertenties is de personalisatie op basis van het vorige bezoek. Traditionele banner-advertenties serveren advertenties uit op basis van een profiel (zoals leeftijd, geslacht, interesses). Bij traditionele banner-advertenties is een gebruiker gekoppeld aan advertenties die bij jouw specifieke gebruikersprofiel passen – wat marketeers een ‘interest graph’ noemen.
Dus als ik bijvoorbeeld VI.nl bezoek, krijg ik mogelijk advertenties te zien voor de nieuwe schoenen van Messi. Ik ben niet echt geïnteresseerd in Messi’s  nieuwe schoenen, maar ik pas in het profiel van de advertentie. Bij remarketing werkt het anders, advertenties worden alleen weergeven nadat ik een specifieke site heb bezocht, waardoor er al enige interesse in het bedrijf is getoond. Hierdoor is de kans op een conversie aanzienlijk hoger met remarketing.

Waarom zou je remarketing gebruiken?

De voornaamste reden om remarketing-advertenties te plaatsen is het realiseren van conversies (verkopen/aanvragen). Remarketing kan het conversiepercentage aanzienlijk verhogen.

Zo heeft Loews Hotel Group in een Google-casestudy 70 procent van hun offline advertentie-uitgaven verplaatst naar online. Ze zijn begonnen met contexttargeting en retargeting in het Google Display Netwerk. De algemene resultaten waren veelbelovend. De omzet steeg met 10 procent, de boekingen stegen met 9 procent en het aantal unieke bezoekers steeg met 5 procent (bij een grote speler zijn dit duizenden bezoekers). Maar het meest interessante getal is wellicht de $ 60.000 aan verkopen die hun $ 800 uit remarketingcampagne opleverden! Dat is ROAS van 74, dus elke dollar die ze investeerde kregen ze 74,- aan omzet voor terug. Uiteraard is deze berekening niet helemaal accuraat, omdat er niet bekend is hoeveel kosten ze hebben gemaakt om de bezoekers naar binnen te trekken.

En waarom werkt remarketing zo goed?

Remarketing is effectief door de onderstaande redenen:

  • Het vergroot de merkbekendheid door de zichtbaarheid van jouw merk op meerdere websites.
  • Kan het aantal bezoekers op jouw website op peil houden. Conversies vinden meestal niet plaats tijdens het eerste bezoek. Bezoekers die bij het eerste bezoek geen aankoop deden, maar later terugkeerde middels remarketing converteerde ruim de helft.
  • Verbetert de ROI op basis van toegenomen “touch points”  van de gebruikers.

Consistentie loont. In het huidige tijdperk waarin onze aandacht vrijwel elke seconde wordt afgeleid, is het belangrijk om “top of mind” te blijven. Remarketing is een effectieve tactiek om dit te doen.

Welk type remarketing zijn er?

Site Remarketing – Dit is waarschijnlijk een van de meest populaire vormen van remarketing omdat het eenvoudig is. Met sitemarketing wordt jouw advertentie op andere sites weergegeven nadat een persoon jouw site heeft verlaten.

Search Remarketing – Als mensen bepaalde zoekwoorden gebruiken gerelateerd aan jouw merk/site en jouw site eerder hebben bezocht, kun je overbieden op die zoekwoorden.

Remarketing op sociale media – In tegenstelling tot remarketing die je mogelijk via een Google-advertentienetwerk doet, is remarketing op sociale media gericht op het weergeven van remarketadvertenties op sociale netwerken. Ga bijvoorbeeld maar eens naar staatsloterij.nederlandseloterij.nl, Essent.nl of SEMrush en ga dan naar Facebook. Je ziet waarschijnlijk net als hieronder meerdere advertenties verschijnen.

remarketing social media

 

 

 

 

E-mailremarketing – als je een e-mailclient serves zoals Gmail/outlook gebruikt, ziet je contextuele advertenties, meestal op basis van jouw e-mailinhoud. Maar je kunt ook remarketing banners plaatsen in deze mailboxen. Daarnaast kun je bij versturen van bijvoorbeeld een nieuwsbrief, in deze mailing een tracking link plaatsen. Als vervolgens iemand op deze link klikt en naar de pagina navigeert, dan kun je deze vervolgens retargetten. Het voordeel hiervan is dat je weet dat deze gebruikers interesse hebben getoond in een product of dienst. Hierdoor neemt de kans op een conversie verder toe. Uiteraard moet de landingspagina wel op orde zijn.

Segmentatie mogelijkheden

Hierboven hebben we verschillende soorten remarketing besproken. Maar binnen deze typen zijn er verschillende segmentatieopties die een adverteerder kan gebruiken om het succespercentages te verhogen.

  • Algemene bezoekers – Iedereen die uw website bezoekt.
  • Specifieke productbezoekers: deze bezoekers hebben jouw site op productniveau bekeken. Het is dan belangrijk om deze gebruikers een banner te laten zien waar het product in staat.
  • Bezoekers die de winkelwagen hebben verlaten – We hebben het allemaal wel eens gedaan.
    We vinden een product in een webshop, we stoppen het in onze winkelwagen, maar uiteindelijk kopen we het niet. Dit is een zeer sterke aanloopindicatie. Het retargetten van dit publiek kan leiden tot het finaliseren van de verkoop bij een later bezoek.
  • Herhaal aankopen – Als iemand een aankoop doet via jouw site, kun je ze na verloop van tijd opnieuw benaderen. Een goed voorbeeld zijn elektrische tandenborstels, als iemand dit apparaat aankoopt, dan weet je dat deze na ongeveer 1 a 2 maanden nieuwe opzetborstels nodig heeft. Hiervoor kun je een remarketing campagne maken. Dit is erg effectief weet ik uit ervaring.
    Het is veel gemakkelijker om iemand een herhaalaankoop te laten doen ipv een eerste aankoop.

Hoe meet je het succes

Zoals bij elke digitale advertentie, is het belangrijk om jouw resultaten te meten. Remarketing heeft verschillende kernstatistieken om in de gaten te houden:

  • CTR: de ‘klikfrequentie’ is het aantal keren dat op een advertentie is geklikt, gedeeld door het aantal vertoningen.
  • CPC: dit is een vrij standaardstatistiek. De “kosten per klik”
  • eCPM: de ‘effectieve kosten per duizend vertoningen’ wordt bepaald door de totale inkomsten te nemen en deze te delen door het totale aantal vertoningen. Dit aantal wordt vervolgens vermenigvuldigd met duizend.
  • eCPA: de “effectieve kosten per acquisitie” is gebaseerd op campagnebestedingen gedeeld door de weergegeven vertoningen, vermenigvuldigd met de CTR en vervolgens het succespercentage. Dit geeft aan wat u mogelijk voor advertenties heeft betaald via een kosten per actie-basis.
  • ROI: dit is de belangrijkste statistiek die je uiteindelijk kunt berekenen. De formule voor jouw rendement op investering (ROI) is je winst uit de investering, verminderd met jouw investeringskosten, gedeeld door de investeringskosten. ROI vertelt ons hoeveel geld we genereren uit onze advertentie-uitgaven.

Welke platvormen kun je gebruiken voor remarketing

Er zijn veel verschillende bedrijven om je te helpen bij het maken en beheren van een remarketingcampagne. Hier zijn een paar opties om eens te bekijken.

Google AdWords

Google – We kunnen niet over online advertenties praten zonder de grootste online adverteerder te noemen die er is. Google heeft een groot display-advertentienetwerk en producten zoals Gmail. Met behulp van een Google Adwords-account, kunt je eenvoudig jouw eerste remarketingcampagne maken.

AdRoll

AdRoll – AdRoll is een populaire optie voor marketeers omdat ze meerdere advertentiepartners hebben. Met AdRoll kunt je advertenties instellen met behulp van Facebook Exchange, de online advertentieplatforms van Google, Yahoo en Microsoft. Hiermee kunt je vrijwel elke site op internet bereiken.

Perfect Audience

Perfect Audience – Perfect Audience is een sterke optie voor kleine bedrijven vanwege de eenvoud. Je hebt geen enorm budget nodig om  te beginnen en ze zijn compatibel met eCommerce-oplossingen zoals WordPress, Magento, 3dcart en Shopify.

Remarketing is een zeer effectieve strategie die meer marketeers moeten integreren in hun marketingmix. Remarketing helpt je om potentiële klanten in verschillende fases van de aankoopcyclus te bereiken. 

 

 

Share This