opt in – wat is het en hoe pas je het toe

Veel marketing termen worden rechtstreeks gekopieerd uit het Engels, zo ook opt in. Opt-in valt onder email marketing en is gelukkig is opt in heel simpel uit te leggen, goed toepassen daar en tegen, is een stuk moeilijker!

Wat is opt in

Ik herleid het niet uit een woordenboek, maar uit de praktijk, op die manier begrijp je het waarschijnlijk beter.
Als je een opt in formulier op je website/webshop plaatst wil je e-mailadressen van je bezoekers verzamelen.
De meest simpele vorm is het nieuwsbrief formulier – nagenoeg elke site heeft wel een mogelijkheid tot inschrijven voor de nieuwsbrief. Het inschrijven gaat door middel van een zogenaamd opt in formulier. Een bezoeker laat zijn of haar e-mailadres achter en staat dan op jouw maillijst.

Enkele en dubbele opt in

Bij een enkele opt in, bevestigen inschrijvers hun bevestiging niet. Ze krijgen wel een bevestiging, maar deze vermeld alleen dat ze zijn ingeschreven op het mailbestand. De methode bij een dubbele zul je waarschijnlijk al raden, inschrijvers krijgen een mail en er wordt gevraagd of ze de inschrijving willen bevestigen. Als er niet wordt bevestigd, dan zal het e-mailadres ook niet op de maillijst komen te staan.

Je snapt natuurlijk dat een enkele opt in meer email-adressen oplevert, maar de kwaliteit van de dubbele is vele male hoger.

Het toepassen van enkele opt in, is wettelijk nog steeds een beetje een grijs gebied, het is niet expliciet verboden.

Vragen om nieuwsbriefinschrijving werkt niet meer

Een decennia geleden waren nieuwsbrieven een prima middel om e-mailadressen te verzamelen, maar tegenwoordig worden mensen door hun smartphone belaagd met nieuwsberichten, meldingen, mails, appjes etc. Ze bedenken zich wel twee keer voordat ze nog meer “overload” binnenkrijgen.

Wat is jouw giveaway inruil voor een e-mailadres?

Mensen willen voor een cadeautje of bruikbare informatie zich nog wel aan je binden. Voor webshops is het relatief simpel om e-mailadressen te verzamelen en tegelijkertijd de conversie te verhogen, hoe? Als bezoekers op jouw webshop binnenkomen kun je ze op hun eerste aankoop 10 a 15% procent korting geven in ruil voor hun e-mailadres. De echte slimme webwinkeliers creëren tijdsdruk door aan te geven dat de korting binnen twee weken vervalt. In de laatste week sturen ze een aantal geautomatiseerde mailtjes met bijvoorbeeld de title ” Je hebt nog x dagen voordat je de korting verliest”

Als je een bedrijfswebsite hebt met niet echt een spannende dienst, moet je wat creatiever te werk gaan.
Het valt en staat bij jouw kennis van de doelgroep, wat zijn problemen en vragen die je vaak hoort? Probeer deze te verwerken in je opt in formulier. Het is niet de bedoeling dat het formulier al antwoorden geeft, maar maak ze wel nieuwsgierig. De antwoorden geef je nadat ze zich hebben ingeschreven op jouw maillijst – dit kan bijvoorbeeld een checklist, whitepaper, video, of een ebook zijn.

Zorg dat je autoresponder perfect is

Een autoresponder ken je vast wel, het zijn mails die je een keer moet maken en vervolgens bij elke nieuwe inschrijving  automatisch verzonden worden – aanbieders van zogenaamde e-mailmarketing software zijn er in overvloed, ik gebruik Getresponse (betaalbaar, betrouwbaar veel functies etc.)

Voor het inrichten van een goede autoresponder moet je echt even de tijd nemen. In de meeste gevallen ben je te druk om hem later nog aan te passen en ontvangen mensen jouw net niet perfecte e-mails.
Als je gebruikt maakt van dubbele opt-in, dan is de mail waarin mensen moeten bevestigen cruciaal voor succes.
Stel mensen in deze mail gerust, met zinnen als “Wij houden ook niet van spam en zullen ons hier nooit schuldig aan maken” Je gegevens zijn veilig, deze worden nooit aan derden verstrekt” “Je kunt je op elk moment afmelden voor onze mailinglijst en je zit nergens aan vast”

Wat is een goed opt in formulier

Het formulier, ook wel opt in box genoemd moet in de eerste plaats opvallen. Als het formulier het zelfde design heeft als de rest van de site scannen bezoekers er makkelijk overheen. Het moet voor de bezoekers direct duidelijk zijn wat het voordeel is om zich in te schrijven op jouw maillijst – wat winnen ze er mee. Gebruik geen wollige taal in de opt in box, gewoon  “straight to the point” –  bijvoorbeeld : in 6 weken een sixpack? – vul hieronder je naam en e-mailadres in en je ontvangt direct ons trainingsschema in je mailbox!

Succes met het verzamelen van e-mailadressen – vragen, stel ze gerust

Voorbeelden? Zie de formulieren hieronder – deze kun je met ThriveThemes eenvoudig op je website plaatsen en verbinden met Getresponse

Opt-in maakjewebsitezelf

Share This