In veel gevallen is het voor een bedrijf niet echt relevant om gevonden te worden in heel Nederland. Als je bijvoorbeeld een kapperszaak hebt in Zwolle, is het niet echt zinvol om in Breda bovenin de zoekresultaten te staan.
Er zijn veel SEO (zoekmachine optimalisatie) experts die het resultaat meten aan de hand van kwantiteit. Er wordt natuurlijk ook wel gekeken naar kwaliteit, maar dan meer in de zin van: bounce rates en page views. In de meeste gevallen wordt er niet gekeken hoeveel mensen er door middel van SEO echt naar de fysieke vestiging komen. Een gemiste kans omdat veel retailers dit als hoofddoel hebben.
Gelukkig is er een oplossing genaamd local SEO, dit wil dus zeggen dat je een strategie uitzet om lokaal goed gevonden te worden in de zoekmachines!

Is “local SEO” geschikt voor mijn Business?

De kracht van Internet is dat het nagenoeg voor iedereen toegankelijkheid is en je over elk onderwerp wel informatie kunt vinden. Google probeert hier zo goed mogelijk op in te spelen door haar gebruikers de beste en meest relevante informatie te tonen. Dit deden ze in het verleden zonder heel specifiek (wel naar het land natuurlijk) te kijken naar de locatie van de gebruiker, maar toen was daar de ….smartphone.

Met de komst van smartphones veranderde er veel. Internetten kan overal en altijd.
De zoekmachine moest dus dynamischer en gaan inspelen op de locatie van een gebruikers.

Met local SEO wil je bewerkstelligen dat je in de zoekmachines naar boven komt als bezoekers zich in de buurt van jouw bedrijf bevinden en een zoekterm ingeven die verwant is met je product of dienst.

Hoe werkt “local SEO”

“Wil je meer potentiële klanten uit jouw regio naar je fysieke vestiging?” 

Als ik aan MKB’ers vraag welke stappen er zijn gezet om lokaal beter gevonden te worden, krijg ik de meest uiteenlopende antwoorden. Het leukste antwoord was toch wel “ik verspreid flyers met mijn websiteadres in de buurt” Tja, het kan natuurlijk goed werken, maar we hebben het hier over online vindbaarheid, dus offline heel even vergeten.

Start met On Page SEO

In de eerste plaats (ik kan dit niet vaak genoeg benadrukken) moet je weten waar op gezocht wordt. Laat ik als voorbeeld een kapper uit Zwolle nemen. Je ziet in het rapport van SEMRUSH dat er redelijk veel gezocht wordt op “kapper zwolle zuid” en hier weinig concurrentie op zit, vijfde kolom Com : 13%

local seo voorbeeld

Voor kappers in Zwolle is het dus redelijk eenvoudig om goed te scoren op deze term en nieuwe mensen naar de kapperszaak te trekken.

Game plan om dit te realiseren

“Voor jou is het makkelijk praten” denk je misschien? Klopt, maar ik ga je stap voor stap uitleggen hoe je dit doet.

Website niveau

Even voor de duidelijkheid, je hebt een website nodig en bij voorkeur is deze gemaakt met WordPress. De plug-in die je in ieder geval nodig hebt is Yoast SEO. Op de website moet je op elke pagina de NAW gegevens van je bedrijf vermelden. Je kunt hier natuurlijk gewoon de footer voor gebruiken, maar het is belangrijk dat ze op elke pagina worden weergegeven of dat er een linkje naar verwijst. Op deze manier pikken de zoekmachines deze informatie beter en sneller op.

Pagina niveau

Nu je het bovenstaande punt hebt geregeld gaan we een pagina aanmaken. Het focus keyword voor deze pagina wordt in dit voorbeeld “kapper Zwolle zuid” – het is nu de bedoeling dat je een pagina aanmaakt met minimaal 300 woorden (bij voorkeur iets meer – ga voor 600 woorden) en het focus keyword een aantal keer terug laat komen, hoe vaak is afhankelijk van de lengte van je tekst, de Yoast SEO plug-in geeft dit aan.
Maak de pagina aantrekkelijk, voeg bijvoorbeeld afbeeldingen en een video (van YouTube) toe op je pagina.

Lokale links

Als de pagina gereed is en je hebt hem gepubliceerd wordt het tijd om hem onder de aandacht te brengen, lokaal wel te verstaan!
Je hebt links nodig van lokale ondernemers. In de meeste gevallen heb je in de buurt wel een paar bedrijven met een website – stap er op af en vraag of ze een link willen uitwisselen. Let er op dat je een link aanvraagt met de juiste “anchor text” (link beschrijving) en dat deze naar de goede pagina wijst. Dit is de pagina die je in de stap hierboven hebt aangemaakt.

Google maps

Als je jouw bedrijf nog niet hebt aangemeld bij Google My Business, dan moet je dit direct doen. Nadat je dit via Google hebt gedaan krijg je een verificatie brief thuis gestuurd met een code, hiermee kunnen ze zien dat jij de eigenaar of vertegenwoordiger bent van het bedrijf.

In Google maps is je bedrijf nu zichtbaar met een verwijzing naar je website – om je lokale pagina te optimaliseren moet je een de kaart van Google maps op deze pagina toevoegen.

Review sites

Reviews zijn op internet erg belangrijk, niet alleen om mensen te overtuigen van jouw uitstekende service of product, maar ze helpen ook mee bij lokale vindbaarheid. Het is eigenlijk een afgeleide van lokale links, als het profiel op de review sites volledig is ingevuld, dan is het voor Google nog duidelijker dat jij de kapper in Zwolle zuid bent.
In de meeste gevallen kun je de reviews ook op de pagina plaatsen wat weer zorgt voor vertrouwen bij de consumenten.

Het is best een klusje om je local SEO te optimaliseren, maar het kan veel resultaat opleveren voor je bedrijf.
De Kapper uit Zwolle zuid kan met een 1 goede pagina heel veel nieuwe klanten werven.

Share This