Het internet opent voor iemand met een ondernemende geest heel veel deuren. In elke niche zit in jouw ogen wel potentie en zijn er enorm veel kansen. Dit is zowel een kans als een bedreiging, in dit artikel lees je meer over het opzetten van succesvolle websites.

Meer is minder

Als je een beetje handig bent in het bouwen van websites en webshops heb je binnen een paar dagen een nieuwe site of shop online staan, klaar om de nieuwe markt te gaan bestormen. Zo op het eerste gezicht niks mis mee zou je misschien kunnen denken. Toch wil ik je een voorbeeld geven wat het tegendeel bewijst; een aantal maanden geleden kwam ik in contact met een ondernemer die meer dan 30 sites in zijn portfolio had. Zijn bezoekers aantallen waren goed, maar er waren de laatste jaren gigantisch veel lekken ontstaan omdat meer dan de helft van de websites al in geen tijden meer waren geüpdatet. De websites waar actief mee werd gewerkt waren op een hand te tellen, de overige websites waren ooit in een opwelling overgenomen of opgezet. Doordat de websites lek waren en er veel verkeer uit het Oostblok kwam (nooit goed) werden zijn belangrijkste sites ook minder goed geïndexeerd omdat ze op dezelfde server stonden. Een ander groot nadeel was dat het personeel ongemerkt heel veel tijd aan deze websites kwijt was, omdat bezoekers met klachten en oplichtingspraktijken werden geconfronteerd.
Desalniettemin was het voor de ondernemer in kwestie geen eenvoudige beslissing om de websites offline te halen. Hij had ooit zoveel potentie in deze websites gezien dat het offline halen leek als een enorm verlies, maar eigenlijk was het in de lucht houden van deze websites een enorme rem op zijn onderneming.

Opschonen geeft lucht en meer focus

Uiteindelijk hebben we in goed overleg besloten om eerst 10 websites offline te halen en mede hierdoor werd het personeel ontlast en konden ze de websites die wel omzet opleverde verder SEO (zoekmachine optimalisatie) technisch optimaliseren. Ik ga er bij deze ondernemer vanuit dat we over een paar maanden met 5 websites meer verkeer trekken dan met de 30 uit het verleden.

Hoeveel websites heb jij?   

Als je nog helemaal geen website hebt is er natuurlijk nog niks aan de hand, maar als je meer dan 10 websites hebt en je ziet eigenlijk niet echt iets van de grond komen dan wordt het tijd dat je goed gaat nadenken welke site het meest potentie heeft en welke alle focus verdient!?

Om je te helpen hebben we een paar confronterende vragen voor je:

Heb je je bestaande websites volledig geoptimaliseerd?

Hoeveel websites heb je ooit opgezet zonder er nu nog naar te kijken? Als dit er meer dan twee zijn is het wellicht slim om eerst een website te beëindigen in plaats van er een op te starten, of om een van deze projecten nieuwe leven in te blazen!

Hoeveel meer werk gaat deze nieuwe website je opleveren?

Misschien wel de belangrijkste vraag. Heb je nu al onmenselijke uren en heb je eerder een te kort aan personeel dan een overvloed, realiseer dan het volgende: voor een extra website heb je content, afbeeldingen, social media accounts en verschillende koppelingen met bijvoorbeeld Google nodig.

Waar staat je website over twee jaar?

Om een website succesvol te maken heb je over het algemeen een lange adem nodig. Ben je bereid en is het realistisch dat je het komende jaar elke dag aan de slag gaat met de deze website?

Is deze website bedoelt voor een compleet nieuwe doelgroep?

Als je een overlap hebt van 30 procent kun je overwegen een sectie aan je huidige website toe te voegen. Er zijn natuurlijk voorbeelden te bedenken waarbij concurreren met je eigen bedrijf een goed idee is, maar dan heb je het wel over multinationals zoals Inditex. Als dit voor jou bedrijf het geval is, dan ben ik vereerd dat je dit blog leest.

Is het lanceren van deze nieuwe website echt nodig?

Is het maken van een nieuwe website het beste wat je nu zou kunnen doen met je tijd, of is het maken van een nieuwe website bedoelt voor ‘the fun’ en zorgt het voor een beetje afleiding? Doe je het om moeilijke beslissingen te ontlopen?

Er is natuurlijk een keerzijde aan het bovenstaande verhaal, en er zijn genoeg redenen te bedenken waarom je wel een nieuwe website kan beginnen. Toch zie ik veel (internet)ondernemers die vaak een nieuw project starten zonder goede reden met als gevolg het verlies van focus en toewijding voor bestaande websites. Op die manier kun je in een vicieuze cirkel terecht komen zonder ooit één website de volledige aandacht te geven en zonder echt succesvol te worden.

Share This