Sneller groeien met Hubspot, het bijwonen waard!

De Beurs van Berlage in Amsterdam was het toneel van het Hubspot event “Grow with HubSpot”.
Over de locatie en de catering/aankleding kan ik kort zijn, gewoon dik in orde. Beurs van Berlage is een mooie locatie die zich uitstekend leent voor dit soort events. De aanvangstijd was 12:00 uur, maar de eerste spreker begon pas om 13:00 uur. Omdat ik dit niet zo snel uit de mails had gehaald was ik ruim op tijd. Daarom kon ik nog even rustig genieten van een uitstekende koffie en een smoothie. Hoewel de tijd van binnenkomst tot aan de eerste spreker lang was, kun je natuurlijk wel goed netwerken en met werknemers van Hubspot praten.

De opening en Introductie door Andrew Stansell,

Deze key accountmanager van Hubspot begon een beetje stroef en was af en toe moeilijk te verstaan door zijn (als ik me niet vergis) Ierse accent. Het programma bracht hij wel duidelijk onder woorden en hij ging inhoudelijk nog even in op hoe consumenten tegenwoordig onderzoek naar een product doen. Volgens hem was door de komst van smartphones lokale SEO belangrijker geworden. Dit is natuurlijk waar, mensen zoeken via de smartphones, winkels, sportscholen en restaurants. Hij ging verder niet in hoe Hubspot bij deze lokale SEO kon helpen, een gemiste kans. Gelukkig gaf hij het stokje over aan Ed Barret.

Ed Barret boeit direct met goede inhoud

Ed Barret (Director of Sales) loopt met applaus het podium op, een goed begin. Meneer Barret loopt zo te horen al even mee, ooit begonnen bij IBM en sinds een aantal jaar werkzaam bij Hubspot. Hoewel ook zijn presentatie niet heel vernieuwd was, boeide hij wel. Met name het feit dat consumenten veel verder zijn dan bedrijven en dat het voor veel bedrijven moeilijk is om deze consument bij te benen, uiteraard helpt Hubspot hierbij met gepersonaliseerde funnels die gaan lopen na een ingestelde trigger op je website of social media kanaal. Daarnaast gaf hij nog een leuke quote mee:

t’s Not What You Sell; It’s How You Sell

De productpresentatie werd verzorg door Carlos Martin Martinez.

Carlos wil te veel van Huspot laten zien

Carlos is van de development afdeling en krijgt de taak om zoveel mogelijk functies in drie kwartier te laten zien. In eerste instantie probeer Carlos met een aantal anekdotes uit zijn jeugd het publiek voor zich te winnen. Later blijkt dat hij deze tijd beter had kunnen besteden aan de inhoud van zijn presentatie. Hoewel ik absoluut begrijp dat deze presentatie moeilijk is, was de opbouw rommelig en kon ik hem niet helemaal volgen. Daarnaast werd er veel geswitcht tussen zijn presentatie en de backend van Hubspot, niet heel prettig.

Hoewel de functies die hij liet zien goed waren, miste ik een fundament, wat is Hubspot nou precies, een CRM, een DMP, een CMS, email marketing software of toch een social media tool!? Natuurlijk begrijp ik dat de bovenstaande onderdelen allemaal geregeld kunnen worden door Hubspot, maar wellicht was het handig geweest om deze onderdelen even los te benoemen/behadelen.

Gelukkig liet Carlos wel een hele mooie social media tool zien. Deze maakt het mogelijk om op meerdere sociale netwerken tegelijk content te plaatsen. En belangrijker, als een consument interactie toont kun je deze automatisch in een bepaalde funnel plaatsen, handig!

Na de presentatie was een pauze van een half uur ingelast. Na de pauze was het tijd voor de “Customer Panel”.

Een klein beetje zelfverheerlijking

Tja, dit zal er wel bij horen! Iteke Koster nam plaats in een soort talkshow setting om Hubspot klanten te vragen hoe tevreden ze waren met Hubspot. Uiteraard zijn deze klanten zorgvuldig geselecteerd en was het drie kwartier promotie voor Hubspot.
Hoewel je natuurlijk prima klanten kunt vragen om hun ervaringen te delen, is het naar mijn inziens wel slim om praktijkvoorbeelden te geven, en deze ook voor te bereiden. Ze kwamen niet verder dan “focus en je moet zorgen dat iedereen aan boord is bij de implementatie”. Dat ligt natuurlijk voor de hand!

Resumé

Hoewel ik geen extreem vernieuwende marketingtechnieken voorbij heb zien komen, heb ik me prima vermaakt. De organisatie was gewoon top, de inhoud kon beter en iets minder “wij van wc eend”. Tot slot verbaasde ik me ook over de afsluiting, geen pitch of iets dergelijks. Verkopen moet toch in het DNA van Hubspot zitten, maar waarom er dan geen enkele poging wordt gedaan om het ook daadwerkelijk aan de man te brengen is voor mij een raadsel. Er zitten per slot van rekening meer dan 100 leads in de zaal! Of zal Hubspot volledig op hun CRM, CMS, DMP etc. varen en helemaal geen face to face acquisitie meer doen?

Share This