Google shopping hoe gebruik je het voor je webshop!?

Webshops ontkomen er bijna niet aan om aan online adverteren te doen. In dit artikel behandel ik Google shopping.
De feeds van Google shopping heb je vast wel eens voorbij zien komen? Ze staan rechtsboven bij de zoekresultaten en worden weergeven met een afbeelding. Als je een webshop runt is deze manier van adverteren erg lucratief, maar prijzig als je niet precies weet wat je doet.
Voordat je met Google shopping aan de slag kan, heb je een Google Merchant Center- en een Adwords account nodig. Vervolgens werk je met product-feeds om de producten zichtbaar te maken.

Wat is Google shopping

Google Shopping

Zoals je hierboven ziet is Google shopping gelinked aan je Adwords account. Om deze koppeling tot stand te brengen
neem je de volgende stappen:

  • 1) Maak een Google Merchant Center account aan.
  • 2) Ga naar settings in deze account, Onder settings staat Adwords (Als je nog geen Adwords account hebt, moet je deze eerst aanmaken).
  • 3) Vervolgens link je de twee accounts aan elkaar door middel van je Google Adwords ID.

Ga nu naar linked accounts in Google Adwords, aan de rechterkant staat de link naar Google Merchant Center. Als je de bovenstaande stappen goed hebt doorlopen zie je hier de koppeling staan tussen Google Merchant Center en Google Adwords.

Via deze link kun je eenvoudig een goed format downloaden om je product feed in te zetten : Google Taxonomy

Een nieuwe campagne aanmaken

Je gaat nu een een nieuwe campagne aanmaken in Google Adwords. Je dient een nieuwe Google shopping campagne aan te maken, dit is de voorlaatste optie. Je krijgt nu een aantal velden waar je de gevraagde informatie invult (let op dat je de juiste merchant ID ingeeft).
Het invoeren van een budget werkt net als bij Google Adwords met een dagbudget en budget per klik. Zorg dat je deze allebei invult bijvoorbeeld 20,- euro per dag en 1,- euro per klik.
Nadat je deze pagina hebt ingesteld kun je verder met Product Listing.
Voer gedetailleerde je productcategorie in. Bij ‘Ad Group Names’ bijvoorbeeld ‘nette herenschoenen’ i.p.v. schoenen. Als je nu verder klikt staat je campagne klaar.

Haal het maximale uit je Google Shopping campagne

Je kunt bij Google Shopping per categorie instellen wat je maximale bod is, dus je hebt bijvoorbeeld
herenslippers en herenschoenen, voor de eerste stel je een maximaal budget in per klik van bijvoorbeeld 1,- euro
en voor de herenschoenen 3,- euro. Als je een webshop hebt met veel verschillende productgroepen en prijzen kun je dit dus eenvoudig optimaliseren. Google Adwords kan aan de hand van de volgende attributen groepen aanmaken:

  • Product type
  • Category
  • Brand
  • ID
  • Condition
  • Custom Labels

Het inrichten van je groepen hangt samen met de biedstructuur die je gaat inrichten. Google geeft hierin een aantal voorbeelden die je eenvoudig kunt adopteren.

Praktijkvoorbeeld shoppingcampagne 

Je verkoopt jeans van Scotch and Soda zowel voor heren als voor dames. Vervolgens heb je verschillende kleuren en washings, deze kun je dus ook weer opsplitsen in een aparte groep. Je kan helemaal los gaan in het aanmaken van groepen, maar je moet de data die je terugkrijgt wel kunnen verwerken en bijsturen.

Google shopping voorbeeld(1)

Op het moment dat je campagne draait krijg je te zien welke producten het best presteren. Vervolgens kun je dit op productniveau zien met de product ID. Het bovenstaande voorbeeld is een campagne op product niveau, je stelt dus een maximaal bod in aan de hand van je product. Je kunt er ook voor kiezen een campagne in te richten aan de hand van ‘Performance’  of  ‘Hybrid’.  Deze campagnes zijn dynamisch en zorgen ervoor dat producten met bijvoorbeeld een hoge marge ook een met een hogere biedprijs worden weergegeven.

Hoeveel productgroepen je aanmaakt is naast je capaciteit ook erg afhankelijk van je product. In het voorbeeld hierboven heb je (als het goed is) een goede marge van minimale 2.0. Hierdoor kun je prima sturen ROI en is deze eenvoudig haalbaar. Als je daarentegen viltstiften in meerdere kleuren verkoopt met kleine marges, dan is het aanmaken van groepen binnen de categorie natuurlijk minder effectief, omdat daar onvoldoende marge voor is.

Blijf testen!

Zoals je waarschijnlijk begrijpt is er niet één manier om de beste campagne te maken, dit is sterk afhankelijk van je product!
Je kunt in Adwords meer groepen aanmaken als je het idee hebt dat je campagne te generiek is en je CPC (kosten per klik) te hoog zijn en visa versa natuurlijk.

Share This