Wat is het Google display netwerk GDN

Het Google Display Netwerk (GDN) is verantwoordelijk voor ongeveer 20% van alle Google-advertentieverkeer en blijft een groeiend advertentieplatform.
Alleen al in de EU bereikt het GDN 90% van alle internetgebruikers. Deze handleiding zal je stapsgewijs door remarketing van Google-advertenties en meer traditionele display-advertenties op het GDN leiden.

Waarom zou je display campagnes inzetten?

Display-advertenties zijn geweldig als je advertentiedoel is om merkbekendheid te genereren of een groot bereik te bereiken te hebben voor relatief lage kosten, het is dus echt een tool om awareness te creëren.
Als jouw product of dienst goed visueel kan worden gedemonstreerd, kunnen display-advertenties zeer effectief zijn. Een afbeelding van een prachtig zandstrand met kristalhelder water bijvoorbeeld kan effectiever zijn om uw luxe vakantie te promoten dan een eenvoudige tekstadvertentie.
Het Display Netwerk is echter niet zo effectief in het leveren van hoge klikfrequenties (CTR) en conversies, dus als dat het doel is, dan zijn traditionele zoeknetwerk advertenties effectiever.

Wat is remarketing?

Remarketing is een vorm van gedragsgerichte targeting waarmee adverteerders display-advertenties kunnen targeten op doelgroepen die eerder een website hebben bezocht, ongeacht hun oorspronkelijke verkeersbron (bijvoorbeeld organisch, PPC, direct verkeer, enzovoort).
Het werkt door cookies in de internetbrowser van de bezoekers te plaatsen. Hierdoor kun je als adverteerder op de plekke waar andere websites Google Adsense hebben geïnstalleerd banners plaatsen om bezoekers terug te trekken naar je website.
Als remarketing correct wordt uitgevoerd, kan dit een zeer effectieve display-advertentietool zijn. Een onderzoek toont zelfs aan dat teruggetrokken klanten 70% eerder geneigd zijn om een ​​verkoop te voltooien dan bezoekers die de voor het eerst op een website zijn. Daarnaast kan remarketing met display ads zorgen voor meer conversies tegen een lagere prijs.

Plaats de remarketing code op je website met Google Analytics

Voor de meeste flexibiliteit met remarketing raden we aan je aan de code te implementeren via Google Analytics.
Zorg ervoor dat uw Google-advertenties en Google Analytics-accounts zijn gekoppeld.
Log in bij Google Analytics en selecteer het profiel dat je wilt gebruiken voor remarketing. Overweeg hiervoor een nieuw profiel te maken, zodat je jouw interne IP-adres kunt uitsluiten, zo voorkom
je dat je eigen personeel de advertentie te zien krijgt.
Ga naar admin (linksonder in Analytics), klik vervolgens in het profiel dat u wilt gebruiken en ga naar het tabblad ‘Trackinginformatie’.
Zorg ervoor dat ‘Ondersteuning voor display-advertenties’ is ingeschakeld en
zorg ervoor dat de Google Analytics-code op elke pagina van jouw website staat, net voor de afsluitende </ head> -tag.

Seizoensinvloeden en remarketing

Als jouw product of service seizoensgebonden is, kunt je met remarketing volgend jaar op hetzelfde moment je doelgroep benaderen.
Om dit te doen, zou je een lijst moeten opstellen om iedereen vast te leggen die een aankoop heeft gedaan in een bepaalde tijd van het jaar, en deze vervolgens een jaar later opnieuw te benaderen.
Wanneer je jouw lijst in Google AdWords maakt, moet je ervoor zorgen dat de duur van deze lijst minimaal 365 dagen is, zo niet langer.
Dit zou goed werken voor alle producten die als cadeau worden gekocht, bijvoorbeeld wanneer bloemen zijn
besteld voor Valentijnsdag.
Denk aan de consumentenlevenscyclus en de productcyclus. Als je bijvoorbeeld verzekeringspolissen verkoopt, kunt je klanten die een jaar geleden een polis hebben gekocht, targeten om hen aan te moedigen de polis te verlengen of een nieuwe te kopen.

Verkopen met remarketing

Als je een lijst met mensen maakt die producten hebben bekeken toen deze de volledige prijs waren, maar niet zijn geconverteerd, kunt je ze targeten met remarketingadvertenties. Deze advertentie kan bijvoorbeeld de uitverkoop aankondigen. De grote ketens zoals inditex doen dit drie keer, de eerste afprijzing 30% de tweede afprijzing 50% en de final sale. De kans is groot dat consumenten op één van die momenten worden verleid tot het doen van een aankoop.

Mensen die de winkelwagen hebben verlaten remarketen

Als een gebruiker artikelen in zijn winkelwagentje had geplaatst en vervolgens de winkelwagen heeft verlaten, waren ze waarschijnlijk dichter bij het voltooien van een aankoop dan iemand die geen artikelen in hun winkelwagentje had geplaatst. Maak dus een lijst van iedereen die de winkelwagenpagina heeft bekeken, maar de voltooide conversiepagina niet heeft bezocht.
Je kunt nu remarketing uitvoeren voor iedereen die bijna klaar was met het voltooien van een conversie. Stimuleer ze met een kleine korting om terug te komen. Ze kunnen bijvoorbeeld ook zijn gestopt vanwege de bezorgkosten, dus overweeg hen een code te geven voor gratis bezorging.

Maak van nieuwe klanten terugkerende klanten

Als nieuwe bezoekers naar jouw site zijn gekomen en meer dan een bepaalde tijd op een pagina’s hebben doorgebracht, geeft dit aan dat ze betrokken zijn . Daarom kan je ze retargetten om hen weer aan te moedigen soortgelijke content te bekijken.
Als je bijvoorbeeld nieuwe artikel op je blog hebt over Zweedse meubels, kun je deze later retargetten met producten in deze niche.

Lokaal adverteren met display campagnes

Als jouw bedrijf fysieke locaties in het hele land heeft, is het mogelijk dat het op sommige momenten van het jaar minder druk is. Je kunt remarketing gebruiken om mensen te targeten die jouw site hebben bezocht en die op die locatie wonen om hen naar de dichtstbijzijnde fysieke winkel te lijden. Je kunt een kortingsactie doen als ze een winkel op een bepaalde dag bezoeken.
Mogelijk kunt je ook gratis bezorging aanbieden in bepaalde delen van het land. Door de bezoekers van jouw site in deze gebieden te targeten met remarketing, kunnen ze terug naar de site worden geleid voor de gratis levering zonder advertentiemiddelen te verspillen aan andere consumenten die niet relevant zijn voor de aanbieding.
Je kunt dit doen in Google Analytics door ‘Locatie’ te selecteren als een van de criteria voor jouw lijst en de locatie op te geven die je wilt targeten.

Richt je op bepaalde apparaten, bijvoorbeeld de iPhone

Je kunt gebruikers targeten op basis van het apparaat dat ze hebben gebruikt om jouw site te bezoeken. Als een gebruiker bijvoorbeeld jouw site op zijn iPhone heeft bezocht, kunt je deze targeten met advertenties in een iPhone-app. Dit soort lijsten moeten ook worden gemaakt in Google Analytics.

Creëer remarketinglijsten in Google Analytics

Nu je bewust bent van de verschillende soorten remarketingstrategieën, kunt je remarketinglijsten gaan instellen.
Voordat remarketinglijsten actief zijn moet je ten minste 100 actieve bezoekers in de afgelopen 30 dagen hebben gehad op een bepaalde webpagina. Daarom moet je jouw basisremarketinglijsten zo snel mogelijk maken zodat je gebruikersgegevens kunt verzamelen, zodat je eerder kunt beginnen.
Om dit te doen, volgt je eenvoudig de onderstaande stappen:

  1.  Ga naar Google Analytics en klik op ‘Beheerder’.
  2. Klik op ‘Doelgroepdefinities’ en vervolgens op ‘Doelgroepen’.
  3. Klik op ‘Nieuw publiek’.
  4. Selecteer onder Audience-bron welke Google Analytics-weergave moet worden gebruikt en klik op Volgende stap.
  5. Selecteer welk remarketingtype je wilt. Voor dit voorbeeld hebben we het meest voorkomende type gebruikt, namelijk ‘Bezoekers die een specifiek gedeelte van mijn site hebben bekeken’
  6. Geef jouw lijst een naam – kies een unieke naam maar beschrijf wat de lijst bevat.
  7. Stel een duur in, afhankelijk van jouw strategie. Een bloemist kan bijvoorbeeld bezoekers targeten die de site hebben bekeken in de week voorafgaand aan Valentijnsdag. In dit geval is hun lidmaatschapsduur één week. Als je deze lijst wilt behouden en nieuwe leden wilt verzamelen en oude wilt behouden, moet je deze instellen op de maximale duur van 540 dagen. Lookback-dagen stellen je in staat om een ​​terugblik van zeven, 14 of 30 dagen in te stellen om een ​​tijdsbestek op te geven voor het evalueren van het gedrag dat gebruikers kwalificeert voor jouw doelgroep.
  8. Selecteer onder Doelgroepbestemmingen welk Google-advertentieaccount de remarketingdoelgroep koppelt aan en publiceer.

Opmerking remarketinglijsten

Let op: pas als jouw lijsten 100 leden hebben bereikt, kunt je met remarketing beginnen. Deze leden omvatten bezoekers die de geselecteerde pagina hebben bekeken via elke verkeersbron, inclusief organische en Google-advertenties.
We raden je aan om een eenvoudige remarketinglijst te maken voor alle belangrijke pagina’s op jouw website. Bijvoorbeeld de laatste pagina die een gebruiker ziet nadat ze een transactie hebben voltooid, al jouw categoriepagina’s en de belangrijkste productpagina’s.

Maak campagnes en structuur deze

De eenvoudigste manier om uw remarketingcampagnes te maken en te structureren is in Google Ads Editor. Als je niet bekend bent met de Google-advertentieseditor, gebruik je in eerste instantie gewoon AdWords.

In een ideaal scenario zou je één afzonderlijke campagne moeten hebben voor elke remarketingstrategie die je uitvoert. Dit betekent
dat elke campagne een afzonderlijke dagelijkse budgettoewijzing moet hebben. Als dit niet mogelijk is, kunt je één campagne maken en elke strategie binnen afzonderlijke advertentiegroepen plaatsen. Mogelijk wilt je jouw best presterende advertentiestrategieën later in hun eigen campagnes scheiden.
Voor remarketing zijn geen zoekwoorden vereist, dus je hoeft geen bestaande campagnes over te kopiëren.

Maak advertenties

Overweeg jouw advertenties te maken voordat je campagnes maakt, zodat je ze naar elke advertentiegroep kunt uploaden terwijl je ze maakt. Dit is het scenario waarop de onderstaande instructies zijn gebaseerd. We zijn van mening dat er acht kernelementen zijn voor een goede remarketingadvertentie:

  1. Call to action
  2. Merkkleuren
  3. Duidelijke informatie
  4. Animatie (waar het platform dit toelaat)
  5. Verleidelijke aanbiedingen
  6. Relevantie voor de gebruiker
  7.  USP’s
  8. Opvallende afbeeldingen

Layout advertenties

Maak eerst twee of meer verschillende advertentiesamenstellingen als je wilt a/b uitvoeren – je kunt verschillende tekst, afbeeldingen en kleurenschema’s proberen. Voor inspiratie, probeer MOAT, die advertenties laat zien die sommige van de grootste merken in het verleden hebben gedraaid.
Maak elke advertentie elk in verschillende formaten. Als je geanimeerde advertentie-indelingen gebruikt, moet je ook een standaardversie maken in een statische advertentie-indeling, omdat niet alle sites geanimeerde advertenties accepteren. Dit hangt ook af van het feit of je adverteert op mobiele apparaten. De beschikbare indelingen zijn:

Desktop/Tablet Devices Formats: .GIF, .JPG, .JPEG, .PNG, .SWF File Size Limits: 150 KB or less
Ad Sizes:
250 x 250 square
200 x 200 small square
468 x 60 banner
728 x 90 leader board
300 x 250 inline rectangle
336 x 280 large rectangle
120 x 600 skyscraper
160 x 600 wide skyscraper
300 x 600 half-page ad
970 x 90 large leader board
970 x 250 billboard
300 x 1050 portrait

banner voorbeeld display campagnes opzetten

 

 

 

 

Maak een traditionele display advertentie

Navigeer naar je Adwords account. Navigeer naar Campaigns en klik op de grote blauwe +. Vervolgens krijg je een scherm te zien met de vraag wat het doel van je campagne is:

display campagne maken

 

 

 

 

We kiezen in dit geval voor de optie “Product and brand consideration“.
Vervolgens krijg je de opties Display en Video. Kies hier Display en voer de URL van je website in ga verder (Continue).

De verschillende campagne opties

Vul nu alle velden in. Ze staan hieronder 1 voor 1 uitgelegd:

Het type is Display met als Doel “Product and brand consideration, deze hebben we in het vorige scherm ingesteld. Vervolgens kies je een Campaign name, dit doe je naar eigen inzicht.

Locations en Languages

Logischerwijs kies je nu de locatie waar je advertentie weergegeven moet worden. Dit kun je op plaats en radius om een bepaalde locatie heen doen. Als je bijvoorbeeld een restaurant hebt in Haarlem en je gebruikt display advertenties om meer gasten naar je zaak te krijgen, dan heeft het niet zoveel zin om je advertentie in Groningen weer te geven.
De Languages is de taal van de browser, het kan dus zijn dat een Nederlander met een Engelstalige browser jouw advertentie mist omdat je alleen Dutch hebt ingegeven. Daarom is het verstandig om de talen Nederlands en Engels in te stellen.

Bieding

In dit geval staat de bieding altijd op CPE (Cost per Engagement). Als je meer wil lezen over de verschillende bied-strategieën lees ze dan in deze AdWords Handleiding.

Budget en content exclusions

Het budget stel je per dag in. Door de bank genomen zijn Display campagnes goedkoper dan search campagnes. Reken goed uit wat je per dag kunt uitgeven en verwacht niet direct conversies uit display campagnes. Het is meer bedoeld om merkbekendheid te creëren. De delivery method kun je gewoon op standaard laten staan.

Vervolgens kun je aangeven op welke websites jouw advertenties niet weergegeven mogen worden. Doe dit door er een blauwe vink voor te zetten.

delivery method display campagnes

Ad group name audience en demographics

De naam kun je weer naar eigen inzicht ingeven. Zorg er voor dat het overzichtelijk blijft en je de verschillende campagnes makkelijk kunt onderscheiden. In de Audiences sector definieer je de doelgroep op demografische waarden. Als je een niche website hebt kun je specifieker op interesses selecteren. Bij meer generieke producten zoals bijvoorbeeld voeding is dit niet direct nodig, immers iedereen eet elke dag. sportvoeding etc. is natuurlijk wel een niche. De demografische kenmerken, zoals leeftijd, geslacht en wel of geen ouders, is natuurlijk sterk afhankelijk van jouw product.

Content, waar wordt je advertentie geplaatst

Hier geef je bijvoorbeeld een url in van een grote website in jouw branche. Vervolgens krijg je suggesties om jouw advertenties zichtbaar te laten worden op bepaalde websites. Ook hier is de regel, hoe specifieker je bent hoe lager je bereik en duurder de klikken. Dit komt omdat Google minder plekken heeft om jouw advertentie te vertonen.

Automatische targeting en Ad group bid

In automated targeting heb je drie opties, No automated targeting, conservative automation en Aggressive automation. Starten met de tweede optie is het verstandigst. De eerste optie is redelijk strak en zorgt over het algemeen voor hogere klik kosten en minder verkeer. De laatste is te breed en zorgt voor te veel klikken op irrelevante websites.
Het in dit geval CPE bod kun je naderhand eenvoudig aanpassen, begin dus niet te hoog, 0,05 cent kan al genoeg zijn.

Maak je Advertentie

 

light box voorbeeld ads

De bovenstaande opties invullen. Enkele tips:

  • Zorg dat je meerdere ads aanmaakt, Google bekijkt welke het best werkt.
  • Gebruik een tracking URL, zodat je kunt zien wat bezoekers doen die vanaf deze campagne binnenkomen.
  • Stel meerdere Call to actions in, hiervoor geld het zelfde als voorgaande punt.
  • Gebruik aantrekkelijke en authentieke afbeeldingen bij voorkeur met mensen.
  • Zorg dat je jouw logo toevoegt en link deze naar bijv. de homepage.

Nu klik je op CREATE CAMPAIGN. Gefeliciteerd je eerste display campagne is een feit.

Share This