Marketing campagnes kunnen verschillende vormen aannemen. Het kan zijn dat je adverteert in verschillende kanalen, je gebruikt socail media voor awarness, banner-ads voor retargetting en tekst-ads voor keywords waarbij de kans groot is dat mensen een aankoop gaan doen. Als je dit doet zonder goed bij te houden hoe hoog de conversies zijn van deze campagnes, dan kan het een dure aangelegenheid worden. Om deze informatie vast te leggen gaan we vandaag aan de slag met Google Analytics tags.

Hoe werken Google Analytics tags?

Tags zijn extra stukjes informatie die je in een URL plakt. Als je dit op de juiste manier doet, dan kan Google zien vanaf welke bron een klik afkomstig is en welk gedrag deze bezoekers vertonen. Hierbij kun je denken aan conversies, bouncepercentages, time on site etc. Zoals je waarschijnlijk begrijpt is dit belangrijke informatie, omdat je kunt zien of de door jouw gekozen kanalen het gewenste resultaat hebben.

Je kunt 5 tags gebruiken met Google Analytics tags

Er zijn vijf verschillende tags die je kunnen helpen bij het identificeren van de verkeersbronnen. Je kunt per url meerdere tags gebruiken om meer data te achterhalen.

  • Medium : je kunt hierin aangeven welke verkeersbron wordt gebruikt. Bijvoorbeeld, email, social en cpc.
  • Source: hiermee kun je het medium verder specificeren. Als een klik afkomstig is van social, zou je deze verder kunnen opsplitsen door Twitter of Facebook toe te voegen.
  • Campaign: gebruik deze tag om een bepaalde campagne mee weer te geven. Als je seizoensgebonden campagnes draait kun je met deze tag analyseren welke seizoenen het best presteren.
  • Content: met de content tag kun je testen welke versie van bijvoorbeeld een nieuwsbrief het beste werkt.
  • Term: Hiermee kun je betaalde keywords tracken in Bing en Yahoo.

Breng alvorens je aan de slag gaat met Google Analytics tags goed in kaart welk tag van toegevoegde waarde zijn. Meer (tags) is niet altijd beter.

Maak links die je kunt tracken in Google Analytics

Nu je de theorie begrijpt wordt het tijd om URL’s te gaan maken die worden weergegeven in Analytics. Om dit te doen kun je het best gebruik maken van de Campaign URL Builder. Deze tool is geschikt als je af en toe een URL wilt checken. Als je een grote webshop hebt met veel campagnes, dan kun je beter gebruik maken van het excel sheet van Google > UTM Tracking excel. Let op! Als je deze wilt bewerken moet je eerst een kopie maken.

Google Analytics tags

De eerste twee velden zijn verplicht, je kunt zelf bepalen of je de andere velden wilt invullen. Het is met name belangrijk dat je een structuur bedenkt die je naderhand zelf goed begrijpt, denk hier dus eerst even over na.
De URL die ontstaat kun je gebruiken in je campagnes. Als je de URL te lang vindt, dan kun je deze inkorten door op de link “Convert URL to Short Link” te klikken.

Bekijk de data die de tags opslaan in Google Analytics

Nu we een URL inclusief tag hebben aangemaakt kunnen we de data in het dashboard van Google Analytics inzien.
Om dit te doen navigeer je in Analytics naar > ACQUISITION > Campaigns. Vervolgens type je in het zoekveld jouw campagne in. Uiteraard moet je eerst data verzamelen voordat deze zichtbaar is.

Google Analytics tags dashboard

Ik hoop dat je beter begrijpt waarom Tags in Google Analytics handig zijn en hoe je ze kunt maken. Succes!

Share This