In Het vorige artikel hebben we de verschillende elementen in het dashboard doorgenomen. We gaan nu een stap verder met het versturen met “Google Analytics rapportage mailen”. Deze functie is met name handig als je intern of extern bepaalde data wil laten zien, maar geen toegang wilt geven tot het gehele account.

De belangrijkste Google Analytics rapportage mogelijkheden 

In dit stadium laat ik je kennis maken met de meest voorkomende rapportages en de bijbehorende instellingen.
Als je dit goed snapt kun je zelf gaan experimenteren met het maken van rapportages.

Selecteer een periode

Het selecteren van een bepaalde periode is belangrijks om te bepalen welk effect bepaalde campagnes op je bezoekers aantallen hebben. Als je draagvlak binnen een organisatie moet creëren voor een AdWords campagne dan wil je natuurlijk
inzoomen op een specifieke periode. Je kunt het nog krachtiger maken door twee periodes met elkaar te vergelijken. Deze functie staat rechtsboven in het dashboard en werkt middels een drop down menu.

Google analytics rapportages mailen periode

Voeg segmenten toe

Hoewel deze optie meer voor de gevorderde gebruiker is, en alleen goed werkt als je de filters zijn ingesteld wil ik hem toch kort behandelen. Met het toevoegen van segmenten kun je weergeven welke gedeelte van de gebruikers bijvoorbeeld afkomstig zijn van betaalde campagnes. Je kunt meerdere segmenten met elkaar combineren. Om een segment aan te maken klik je op het ” + Add Segment” symbool. Vervolgens krijg je een lijst te zien met alle mogelijke segmenten die je kunt toepassen.

Zonder segmenten

Google analytics rapportages mailen segmenten

Inclusief de segmenten Paid traffic en Mobile traffic

Maak onderscheid in het type sessies

In Google Analytics kun je onderscheid maken in het type sessie. Sessies zijn bezoekers met bepaalde eigenschappen.
De sessies kun je opsplitsen in de onderstaande types:

  • “Users” het totaal aantal (unieke* ) gebruikers in de geselecteerde periode.
  • “Pageviews” het aantal weergegeven pagina’s in een geselecteerde periode. Het kan voorkomen dat één gebruiker dezelfde pagina meerdere keren bezoekt, deze wordt elke keer geteld als een view.
  • “Page per session” Is het gemiddeld aantal paginabezoeken per gebruiker.
  • “Average session duration” De gemiddelde tijd dat een bezoeker op jouw website blijft.
  • “Bounce rate” is het percentage bezoekers dat vertrok na het bezoeken van één pagina.
  • “Percent of new sessions” is het percentage nieuwe bezoekers, terugkerende bezoeker worden dus niet meegerekend.

Google analytics rapportages mailen type sessies

In de bovenstaande afbeelding heb ik het aantal “Page Views” weergegeven. Naaste “Page Views” kun je nog een metrics selecteren om de twee data met elkaar te vergelijken.

Maak een rapportage

Nu je ik je een paar voorbeelden heb laten zien wordt het tijd om een Google analytics rapportage te mailen. Dit is heel eenvoudig en kun je in vervolg gaan gebruiken om je collega’s of het bureau te overtuigen van een te nemen beslissing.
We gaan een rapportage mailen waarin wordt weergeven hoeveel bezoekers hun mobiele gebruiken bij het bezoeken van jouw website. Vervolgens brengen we een metrics aan om te kijken hoe hoog het bounce percentage van deze bezoekers is. Hiermee krijgen we een eerste indicatie of de website gebruiksvriendelijk is voor mobiele gebruikers en welke percentage van deze bezoekers meerdere pagina’s bezoekt. De stappen staan hieronder:

  • Maak een segment aan met “Mobile Traffic” en verwijder “All Users”.
  • Laat “Sessions” staan en selecteer bij het drop down menu naast “Sessions” “Bounce Rate”.

Je  ziet nu de het totaal aantal bezoekers afkomstig van mobiel met de bijbehorende bounce rates. In het voorbeeld hieronder heb ik het weergeven per uur. Dit geeft in mijn geval een beter beeld.

Google analytics rapportages mailen dashboard maken mobile users

Mail de rapportage

het is nu tijd om de Google analytics rapportage te gaan mailen. Dit is eigenlijk de eenvoudigste stap en in het geval dat je een rapportage dagelijks, wekelijk of per kwartaal wilt mailen, dan kun je dat direct instellen. Je navigeert naar Email, deze staat links boven de segmenten. Je krijgt het onderstaande pop-scherm te zien en kunt zelf aanpassen in welke frequentie en in welk formaat de mail wordt verstuurd.

Google analytics rapportages mailen frequentie en formaat

Als je eerst wil zien hoe een rapportage er uitziet mail hem dan eerst naar jezelf. 

Share This