In dit artikel “Google Analytics Filter” gaan we dieper in op het aanmaken van filters. In het artikel “Google Analytics installeren” heb ik al laten zien hoe je intern verkeer uitsluit. Ik laat je in dit artikel zien hoe je meerdere filters en views aanmaakt.

Waarom zijn filters belangrijk? 

Google Analytics geeft standaard al veel goede inzichten, maar het verkeer is in de meeste gevallen troebel. Dit wil zeggen dat je eigenlijk niet al het verkeer mee kunt rekenen als daadwerkelijke bezoekers. In de eerste plaats heb je intern verkeer, dit ben jijzelf of collega’s die vanaf jullie locatie de website bezoeken. Google Analytics telt dit bezoek zonder filter elke keer mee in de resultaten, maar deze bezoeken wil je natuurlijk niet meerekenen. Een ander veel voorkomend probleem is spamverkeer wat afkomstig is van bots. Spamverkeer herken je bijvoorbeeld aan vreemde reacties onder een blog. Deze reacties zijn bijna altijd afkomstig van een bot en wil je dus uit de resultaten van Google Analytics filteren.

Behoudt de standaard view “All web Site Data” 

Als je een nieuwe account aanmaakt krijg je standaard per property één view zonder filters. Dit is de “All Web Site Data” view, deze bevat alle data. Het is belangrijk om deze view te behouden en hem eventueel te hernoemen naar “Raw Data”, zodat je weet dat deze data ongefilterd is. Deze view behoudt je omdat Analytics niet met terugwerkende kracht kan zien hoe je verkeer er op een bepaald moment uitzag. Om de naam te wijzigen, navigeer je naar ADMIN > VIEW > View Settings.

Google Analytics naam wijzigen view

Creëer een nieuwe test view

Een test view maak je aan om filters in te testen. Je kunt dan controleren of de data op de juiste manier doorkomt voordat je hem definitief bij een van je views voegt. Om de “test view” aan te maken, navigeer je naar VIEW > Klik op het drop down menu > Create new account. Vervolgens kun je view een naam geven en let er op dat je de “Reporting Time zone” goed instelt.

Google Analytics test view aanmaken

Stel Bot filtering in voor de Test view 

In de bovenstaande stap hebben we een view toegevoegd, de “Test view”. We kunnen in deze view testen of de “Bot Filtering” goed werkt. Om dit te doen neem je de volgende stappen:

  • Zorg dat je in de juiste view werkt, dit staat in de heading (MRINTERNET / mrinternet.nl / Test view).
  • Nu selecteer je “View Settings”.
  • Scroll naar benden en vink “Bot Filtering” aan.

Google Analytics filter voor intern verkeer

Dit Google Analytics filter heb ik ook behandeld in het artikel “Google Analytics installeren” maar ik doorloop de stappen hieronder nogmaals, omdat je hem nu kunt toevoegen aan je “Test view”. Vervolgens kun je na 24uur zien wat de verschillen zijn tussen de “Raw Data” view en de “Test view”. De stappen, inclusief een screenshot staan hieronder:

  • Controleer of of je in de juiste “view” werkt.
  • Klik op het klik op filters.
  • Vervolgens voeg je een filter toe door op “+ADD FILTER” te klikken.
  • De “Method” is “Create new Filter”.
  • “Filter Type” is “Predefined”.
  • Het “filter type” is “Exclude”.
  • Vervolgens kies je “traffic from the IP addresses”.
  • Bij “Select expression” kies je voor “that are equal to”
  • Tot slot vul je bij “IP address” je eigen IP adres in.

Save het filter. 

Google Analytics Filter ip uitsluiten

Conclusie Google Analytics filter

Om het echte aantal bezoekers op je website te meten is het dus belangrijk om intern gebruik en spam verkeer uit de resultaten te filteren. Dit doe je door het aanbrengen van views en vervolgens de inzet van filters.

Share This