In het vorige artikel hebben we het gehad over het aanbrengen van filters in Google Analytics. We gaan nu verder met het Google Analytics dashboard. Het dashboard kan de eerste keer dat je inlogt overweldigend overkomen, maar gelukkig geraak je snel wegwijs in de verschillende functies. Dit artikel is bedoelt om dat proces te versnellen.

Accounts

Als je inlogt op in Google Analytics is het eerste wat je ziet de accounts waar je toegang tot hebt. Als je van meerdere klanten toegang hebt gekregen tot hun Analytics dan worden die hier weergeven.

Google analytics dashboard

Rechtsboven in staat het “Alert icon” hierin geeft Analytics meldingen weer. Deze meldingen kunnen verschillen per property en geven bijvoorbeeld fouten weer in de installatie van GTM (Google Tag Manager) en aangemaakte views en filters.
De “CUSTOMIZATION” Tab geeft je de mogelijkheid om rapportages te maken voor klanten die bepaalde data in of uitsluit. Over dit onderwerp volgt een apart artikel.

Reports in het linker menu

In het linker menu kun je door de verschillende rapporten heen scrollen, let er wel op dat je eerste het juiste account en de juiste view selecteert. De verschillende “Reports” worden hieronder uitgelegd:

Real-Time Reports 

Deze functie is vrij recent geïntroduceerd, op het moment dat bezoekers jouw website bezoeken kun je deze real time volgen.

  • Je kunt zien op welke locatie ze zich bevinden.
  • vanaf welk bron ze afkomstig zijn.
  • hoe ze over jouw website navigeren en of ze overgaan tot het doen van een aankoop of download, een conversie dus.

Audience Reports

Dit is een zeer belangrijke en daarom uitgebreid menu. Je krijgt namelijk inzichten in karaktereigenschappen van jouw bezoekers. Op het moment dat je op het drop down menu klikt vouwt deze open en krijg je de keuze uit verschillende data. Je kunt alle menu’s aanklikken en bijvoorbeeld zien waar de meeste gebruikers vandaan komen, welke device ze hebben gebruikt en hoe vaak ze terugkomen. Deze informatie is in een later stadium belangrijk om effectieve campagnes op te zetten. Als je bijvoorbeeld een sportschool hebt in Zwolle, wil je mensen uit Amsterdam niet meenemen in retargeting campagnes, immers de kans is nihil dat ze lid worden.

Acquisition

In het Acquisition report wordt inzichtelijk welke kanalen hebben gezorgd voor verkeer naar jouw website. Standaard verdeeld Analytics jouw verkeer onder in vijf kanalen:

  • “Organic” (direct zoekverkeer)
  • “CPC” (Betaalde kanalen)
  • “Refferal” (Verkeer afkomstig van andere websites)
  • “Social” (Verkeer afkomstig van social media kanalen)
  • “Others” (Verkeer met laag volume van een andere bron).

Dit zijn in de basis al zeer waardevolle inzichten. Je kunt nu aan de hand van data inzien waar het meeste verkeer vandaan komt en bepaalde kanalen meer of minder aandacht geven.

Behavior

Behavior reports geven inzicht in het gedrag van de bezoeker. je kunt zien welke pagina’s ze hebben bezocht nadat ze op de landingspagina zijn binnengekomen en waar ze jouw website verlaten. In artikelen voor de meer geavanceerde gebruikers laat ik zien hoe je kunt tracken op welke elementen bezoekers hebben geklikt en waar ze naar zochten in jouw website.

Conversions 

Conversions zijn doelen die je instelt en die worden geregistreerd op het moment dat een bezoeker een actie op jouw website verricht. De meeste mensen denken aan een webshop als er wordt gesproken over conversies, maar er zijn meer soorten. Een inschrijving op een nieuwsbrief wordt mits goed ingesteld ook gezien als een conversie. Voordat conversies zichtbaar worden moeten er zogenaamde “goals” worden ingested. Hierin geef je aan welk pad een bezoeker moet afleggen alvorens er gesproken mag worden van een conversie.

Conclusie Google Analytics Dashboard

Het Google Analytics Dashboard is hoop ik, na het lezen van dit artikel al iets vertrouwder voor je geworden. In de volgende artikelen gaan we aan de slag met de verdere inrichting en optimalisatie van Analytics.

Share This