Goedkope Webhosting

Goedkope webhosting

Wanneer je plannen hebt om een website te starten, dan kun je in de verleiding komen om voor goedkope webhosting te gaan. Toen ik in mijn studententijd begon met een aantal webshops liet ik me verleiden door deze goedkope webhosting aanbieders. Ik had te weinig kennis van zaken om te snappen dat een Magento (zwaar CMS) webshop voor geen meter zou draaien op shared hosting. Goede webhosting zie ik als één van de belangrijkste onderdelen van de online-fundering. In mijn geval ging liep ik verkeer, conversies en dus omzet mis. Op deze pagina staan de redenen waarom je niet voor goedkope webhosting zou moeten kiezen. Op de pagina webhosting vergelijken worden kwalitatieve webhosting bedrijven met elkaar vergeleken.

Bij goedkope webhosting heb je vaak beperkte features

Bij kwalitatieve webhosting krijg je de features die je nodig hebt. Dit zijn bijvoorbeeld:

  • Ongelimiteerd domeinnamen koppelen
  • Ongelimiteerd email-accounts aanmaken
  • One-click install voor de populairste CMSen
  • Ongelimiteerde bezoekers aantallen
  • Veel opslagcapaciteit

In de meeste gevallen heb je een of meer van de bovenstaande features nodig. Op het moment dat je met een budget partij samenwerkt, dan kun je er de klok op gelijk zetten dat ze voor additionele diensten de hoofdprijs vragen en je uiteindelijk veel duurder uit bent.

Bij goedkope webhosting heb je een matig presterende website

Website snelheid is een van de belangrijkste factoren om je bezoekers vast te houden. Uit onderzoek blijkt dat meer dan 50% van de internetgebruikers niet langer dan 2 seconden op een website wacht. Een trage website zorgt dus voor een hoge bounce rate, dit is niet alleen slecht voor je conversiepercentage, maar ook voor je SEO (zoekmachine optimalisatie). Voor Google is het belangrijk dat bezoekers lang op je website blijven. De gedachte hierachter is dat naarmate bezoekers langer op je website blijven de content die je aanbiedt relevant is. Alleen als bezoekers wegklikken omdat jouw website te traag laadt dan heeft dit niks met de content te maken, maar Google interpreteert dit wel op die manier.

Voor een budget partij is het niet rendabel om het serverpark te upgraden of om meer server locaties te openen (fysieke afstand is erg belangrijk voor de snelheid). Ze willen concurreren op prijs en niet op kwaliteit.

Zelf ben ik ooit begonnen bij Versio. Dit Nederlandse bedrijf biedt extreem goedkope hosting aan, maar de servers zijn zeker niet geschikt voor Magento. WordPress draait er in Nederland redelijk op, maar als je dit CMS uitbreidt dan loop je snel tegen limieten aan. Ze zijn overigens wel een goede partij om domeinnamen bij te registreren. Ze vragen een vast laag bedrag per jaar er verhogen deze niet na een jaar. Zoals je begrijpt ben ik uiteindelijk overgestapt naar Siteground. Deze internationale partij heeft servers over de hele wereld en een goede prijs/kwaliteitsverhouding, de support is echt fenomenaal.  

De up-time garantie is bij goedkope webhosting slecht

Zoals ik hierboven aangeef is de snelheid een belangrijk aspect van je website, maar nog essentiëler is de bereikbaarheid. De term die hiervoor wordt gebruikt is up-time garantie, dit wil niks anders zeggen dat een hostingpartij garandeert dat je website x% van de tijd bereikbaar is. Als je bij een gerenommeerde partij zit dan zullen ze vaak boven de 99% zitten. Budget partijen vermelden het vaak niet omdat het percentage onder de 95% ligt. Als je serieuze plannen hebt met je website is dit percentage natuurlijk niet acceptabel. Het verschil zit hem vaak in het aantal servers. Als je voor kwalitatieve hosting gaat, dan hebben deze partijen vaak 2 servers waar jouw website op staat. Valt server 1 uit dan switcht hij automatisch naar server 2. Een budget partij werkt vaak maar met 1 server, ik hoef je vast niet uit te leggen wat er gebeurt als deze uitvalt.

Goedkope webhosting wordt in jaar twee extreem dure webhosting

Budget partijen hebben vaak een addertje onder het gras die ze in het tweede jaar gebruiken. Deze budget partijen weten hoe mensen te werk gaan met een website. Als ze succesvol blijken te zijn en veel content en backlinks hebben geplaatst, dan is het een risico om alles in jaar twee te verhuizen naar een andere webhosting partij. De budget partijen maken hier slim (misbruik) gebruik van door alles in jaar twee vele malen duurder te maken. In Nederland zijn er genoeg partijen die dit doen. Het eerste jaar betaal je voor je domeinnaam en hosting 40,- euro, het jaar daarop 120,- euro. Dit is een stijging van 300%. En als je website eenmaal loopt ga je niet alles verhuizen voor 80,- euro, althans de meeste mensen niet.

Conclusie goedkope webhosting

Ik hoop dat deze pagina je een paar handvatten geeft bij het kiezen van een webhosting partij. Als je een paar partijen op het oog hebt, maar je hebt aan de hand van dit artikel vragen, stel ze dan rechtstreeks aan de partij in kwestie. Je weet dan direct hoe ze omgaan met kritische vragen en of het een betrouwbare partij is. Natuurlijk kun je ook zelf research doen naar een hosting partij. Echter zijn reviews vaak wel gemanipuleerd, als een bedrijf alleen maar vijf sterren krijgt, dan kun je beter zoeken naar onafhankelijke fora.  

Internet Marketing Kennisbanken

Webhosting Kennisbank

Wat is Webhosting
Website Hosting
Webhosting Vergelijken
WordPress Hosting
Magento Hosting

Internet marketing kennisbanken

SEO (zoekmachine optimalisatie)
Webhosting
Email Marketing
Online Adverteren
WordPress

 

Share This