Websites werken met tekst, weblogs werken met tekst, elke basis van het handelen via internet geschied via tekst. Maar goede website-teksten, dat is nog een verhaal apart. Want hoe zorg je ervoor dat je jouw doelen kunt bereiken door het gebruik van content?

Aangezien iedereen er wel een mening over heeft, vinden wij dat het nu eens onze beurt is te praten over goede website teksten.  

Goede website teksten, waar begint het mee?

Goede website teksten begint met het ‘goede’ aan de teksten. Het is de bedoeling dat je met de teksten online het doel kunt bereiken dat je gesteld hebt voor jouw website. Wanneer je het doel duidelijk voor ogen hebt, wordt het een stuk makkelijker om invulling te geven aan de inhoud van de teksten zelf.

Welk doel jouw website heeft is afhankelijk van het type website. Een webshop wil zoveel mogelijk bestellingen genereren. Blogs hebben uiteenlopende doelstellingen. Zo kan een doel zijn het verkrijgen van zoveel mogelijk e-mailadressen, kliks op advertenties of meer awareness creëren voor een merk.

Het is dus belangrijk om bij het schrijven van teksten deze doelstelling in de gaten te houden. Wanneer je het doel vergeet en gewoon maar gaat schrijven, zal de bezoeker immers niet meer gemakkelijk kunnen zien wat er verwacht wordt. En deze verwarring zal er voor zorgen dat de meeste bezoeker zonder actie vertrekken.

Hoe schrijf je goede website teksten dan?

Goede website teksten zijn dus teksten die aansluiten bij het doel van jouw website. Om te kunnen voldoen aan deze eis, is het belangrijk dat je jouw doelgroep goed kent, welke taal spreken ze? Fora zijn een enorme goede bron om je doelgroep beter te begrijpen.

Door het gebruiken van de taal en het vocabulaire van de doelgroep, vind je namelijk veel meer aansluiting en dit heeft meerdere positieve gevolgen. Allereerst zal het zorgen dat het aantal verkopen zal kunnen stijgen, omdat je aansluit bij wat de doelgroep kent. Ook zal jouw informatie en berichten sneller gedeeld worden door de doelgroep, aangezien je waardevolle toevoeging weet te bieden.

Vooral de waardevolle toevoeging

Of iets waardevol is kun je zien aan het aantal reacties, likes en shares. Als je op regelmatige basis teksten toevoegt en deelt krijg je meer feeling met je doelgroep. Als je niet weet waar je doelgroep naar zoekt kun je zogenaamde SEO Tools gebruiken, deze laten het aantal maandelijkse zoekopdrachten zien en brengen de concurrentie in kaart. Ik gebruik KWfinder om dit te doen. Vul hieronder een zoekopdracht in waarvan jij verwacht waar mensen op zoeken:

Door te zorgen dat de bezoekers meer informatie kunnen vinden over hetgeen waar zij naar zochten, zorg je ervoor dat er veel meer bereik is, maar ook veel meer aansluiting en kans op delen door de bezoekers. Omdat je niet alleen aan weet te sluiten op de eisen van de bezoekers, maar ook nog eens extra informatie weet te bieden, is het al snel een extra punt dat je scoort.

Foutloosheid, zeker bij goede website teksten

Goede website-teksten kenmerken zich vooral door de natuurlijke content en de foutloosheid. Fouten zijn niet alleen irritant, ze wekken ook nog eens wantrouwen en zorgen ervoor dat de inhoud van de website moeilijker te lezen is. Daarom is het belangrijk dat je aandacht besteed aan de inhoud en de teksten, zodat je niet alsnog op het laatste stukje onderuit glijdt, terwijl je zo je best hebt gedaan op de rest.

Goede website teksten

Goede website-teksten houden allereerst rekening met het doel dat je gesteld hebt. Wat wil je bereiken met je website en hoe kun je dit terug laten komen in de teksten die je schrijft? Hierbij is het verstandig om rekening te houden met de doelgroep; door de teksten op hen aan te passen kun je er voor zorgen dat je het maximale resultaat kunt weten te behalen. Temeer wanneer je ervoor zorgt dat de teksten extra informatie geven of een aanvulling zijn voor de doelgroep, dan heb je helemaal goede website-teksten. Zorg wel altijd dat de content foutloos is, want spelfouten zorgen voor onnodige afleiding en wantrouwen

Share This