Doelgroepen in Google Analytics staan in het dashboard onder de noemer “Audiences”. Het gedrag en de kenmerken van jouw doelgroepen is belangrijk om de juiste toon op je website aan te slaan. Analytics verzameld vergaande informatie over je doelgroep welke ik in dit artikel behandel.
De tab “Audiences” staat links in het menu, zie het screenshot hieronder.

Doelgroepen in google analytics Audiences

 

 

 

 

 

 

Active Users

De “Active Users” tab geeft weer hoeveel bezoekers je de afgelopen tijd hebt gehad. De tijd kan worden weergegeven per dag, week, twee weken of per maand. Idealiter groeit het aantal gebruikers maan op maand, of je website is volwassen, dan consolideer je het aantal bezoekers. Je kunt in dit rapport ook bepaalde segmenten toevoegen, in het onderstaande voorbeeld heb ik “Direct Traffic” toegevoegd. Dit zijn mensen die direct jouw URL in de browser invoeren.

Doelgroepen in google analytics active users

In het bovenstaande voorbeeld heb ik wekelijks en maandelijkse gebruikers weergegeven.

Demografie

Demografie zijn de eigenschappen van je doelgroep, je kunt hierbij denken aan leeftijd, geslacht en locatie. De Doelgroepen in Google Analytics geeft naast deze inzichten, ook informatie over de interesses en gedrag van jouw bezoekers. Deze informatie is zeer bruikbaar als je betaalde campagnes aanmaakt. Je kunt jouw huidige doelgroep gaan targetten aan de hand van deze informatie.

Schakel de Demografische functie eerst in 

Google heeft het verzamelen van demografische eigenschappen uitgeschakeld. Om deze in te schakelen navigeer je naar het admin dashboard en selecteer je de juiste property. Vervolgens selecteer je “Property Settings” onderaan staat “Enable Demographics and Interest Reports”, Officieel moet je middels een cookie melding aangeven dat je deze data opslaat.

Doelgroepen in google analytics demografie inschakelen

Op het moment dat je deze functie hebt ingeschakeld gaat Google deze data tracken. Helaas gebeurt dit niet met terugwerkende kracht, je moet dus een paar dagen geduld hebben voordat de data zichtbaar wordt.

Geografie

in de “Geo” tab vind je informatie over de locaties en de taal van je bezoekers. Deze informatie kun je ook weer gebruiken om nieuwe marketen aan te boren in online campagnes. Daarnaast kan het zijn dat je veel Engels talige bezoekers hebt maar dat deze een hoge bounce rate hebben omdat je website niet vertaald is. Hieronder staat een voorbeeld van een website uit Nederland, je ziet de verschillend per provincie.

Doelgroepen in Google analytics locaties

In het bovenstaande geval zou je campagnes kunnen inzetten voor de noordelijke provincies.

Gedrag

De tab “Behavior geeft weer hoe bezoekers zich gedragen op jouw website. Je hebt de volgende data tot je beschikking:

  • New vs. Returning, wat is de verhouding tussen nieuwe en terugkerende bezoekers.
  • Frequency & Recency geeft weer hoeveel pagina’s nieuwe bezoekers hebben bekeken versus terugkerende bezoekers.
  • Engagement, één van de belangrijkste aspecten aan een website, dit geeft weer hoelang bezoekers op je website zijn geweest. Als veel mensen binnen 10 seconden vertrekken, dan zou dit aan de laadtijd van je website kunnen liggen.
  • Session Quality wordt op dit moment uitgerold en draait op het moment van schrijven in een beta versie. Analytics drukt de kwaliteit van bezoekers uit in de mate waarin bezoekers conversies plaatsen.

Zoals in bijna elke rapportage kun je ook hier bepaalde segmenten toevoegen.

Technologie

Technology laat zien met welke browser bezoekers jouw website bezoeken. Chrome is de laatste jaren hard gegroeid, mede door een paar misser van Internet Explorer en daarom zou je website in eerste instantie goed moet werken in deze browser. Zoals je begrijpt is dit een aanname en gelukkig kun je Analytics checken om deze aanname te controleren, dit doe je onder de “Browser & OS tab. Hieronder staat een voorbeeld van een rapport.

Doelgroepen in google analytics technologie

In dit geval gebruikt ruim 70% van de gebruikers Chrome.

Mobiel

Het bezoeken van een website met een mobiele telefoon (smartphone) is de laatste jaren explosief gestegen. Veel webdesigner hanteren het “Mobile first” principe, wat wil zeggen dat ze de website in eerste instantie designen voor mobiel gebruik. Onder de tab mobiel kun je zien hoeveel van jouw bezoekers een mobiel gebruiken en preciezer met welk device ze dit doen. Dit is erg nuttig als je iemand er van moet overtuigen om een website mobile friendly te maken.

Conclusie Doelgroepen in Google Analytics

Met de bovenstaande informatie kun je goed zien wat voor type bezoekers je hebt, waar ze vandaan komen en welk device ze gebruiken. Dit kan zeer nuttig zijn bij het maken van bijvoorbeeld online campagnes en bij het optimaliseren van je website.

Share This