Google Analytics doelen instellen en activeren, is niet het meest populaire klusje onder websitebouwers, marketeers en ondernemers, al helemaal niet als je geen kennis hebt van dit programma. Het doel van dit artikel is om je door het proces van Google Analytics heen te loodsen en deze handige tool van Google optimaal te benutten.

Stap 1: maak een Google Analytics account aan.

Ga naar google.com/analytics en maak een gratis account aan. Als je al andere diensten gebruikt van Google kun je dit e-mailadres invullen.

Stap 2: koppel een domeinnaam/website

Bepaal welk domeinnamen je wilt koppelen aan je account. Je kunt elke domeinnaam een eigen property ID geven, maak er nier onnodig veel aan als dit niet nodig is.
Als je één webshop hebt zou ik je willen adviseren gewoon één property ID te gebruiken.

Een nieuw property toevoegen :

  • Ga in het bovenste menu naar – Beheerder
  • In de middelste kolom kun je onder – Property een nieuwe property toevoegen
  • Kies nu om wat voor type tracking het gaat – Website of Mobiele app
  • Vul de naam van je website in onder – Websitenaam (alleen interngebruik)
  • Vul het adres van de website in onder – Website-URL
  • Kies in welke branche je zit onder – Branchecategorie
  • En tot slot je vul je de tijdzone in onder – Tijdzone voor rapportage

Als je bovenstaande stappen hebt doorlopen krijg je de Tracking-ID te zien, deze begint met UA. Afhankelijk van je CMS hoef je vaak niet de complete code in je website te zetten maar kun je uit de voeten met alleen de Tracking-ID. De CMS waarvan ik zeker weet dat je alleen de Tracking ID nodig hebt zijn WordPress en Magento.  

Stap 3: Stel de Ecommerce tracking in

Om als webshop succesvol te worden is het essentieel om Ecommerce tracking te hebben. Deze tracking geeft nauwkeurige informatie over elke transactie, dit wordt vervolgens weergegeven in je analytics account.
De eerste stap die je moet zetten om deze data te verzamelen is toestemming aan Google geven om deze tracking aan te zetten:

  • Ga naar in het bovenste menu naar – Beheer
  • Kijk in de rechterkolom en navigeer naar – E-commerce instellingen
  • Zet nu de status op – Aan.

Je kunt nu in het menu rapportage onder de knop Conversie de E-commerce informatie vinden.   

Stap 6 : stel doelen in voor je webshop

Er is veel variatie in de transformatie van een bezoeker naar een klant. Webshops hebben vaak verschillende verkeersbronnen, om te bepalen welke bronnen effectief zijn stellen we zogenaamde doelen in. Aan de hand van deze doelen kun je zien welke bronnen goed converteren en welke helemaal niet converteren.
Bezoekers die een aankoop doen in jouw webshop beschouwen we als een conversie. Maar daarnaast zijn er nog een aantal vormen van conversie, denk hierbij aan een nieuwe inschrijving op je maillijst, een telefoontje van de potentiële klant om meer informatie over een bepaald product in te winnen of het delen van één van jouw producten op Social media.
Doelen zijn essentieel om te identificeren of je webshop effectief is of dat er aanpassingen nodig zijn.

Doelstellingen instellen in Google Analytics

We gaan nu een simpele doelstelling aanmaken (een transactie)

  • Log in bij Google Analytics
  • Ga nu bij het juiste property naar -Beheer
  • Onder de kolom – Weergave, staat – Doelen

In dit geval maken we een doel aan met een sjabloon. Let op: Google selecteert aan de hand van jouw branche een aantal standaard sjablonen, als je geen standaard sjablonen ziet ben je vergeten een branche in te stellen.
Je doorloopt de onderstaande stappen om een ‘Opbrengst’ doel aan te maken:

  • Onder – Opbrengst, ga je naar – Afrekenen voltooien
  • Je kun nu een naam invoeren bij – Doelbeschrijving
  • Nu kies je de manier waarop een conversie wordt getracked – Type
  • We kiezen in dit geval voor een – Bestemming
  • Nu vul je het adres van je bedankpagina in bij – Bestemming
  • Vergeet niet om het doel op te slaan.

Vanaf dit moment wordt je conversie gemeten. De conversies bij webshops lopen sterk uiteen, maar als je onder de 1% conversie zit gaat er iets niet goed en dien je hulp in te schakelen.
Een goed beeld van je conversie heb je natuurlijk niet na een dag, kijk bij voorkeur een maand of in ieder geval een week naar je statistieken, hierna heb je een realistisch beeld van je conversie en of je actie moet ondernemen.

Succes met het opzetten van doelen in Google Analytics.

Share This