De relatie tussen SEO en Social media

Tegenwoordig zijn er veel ‘hot topics’ zoals Social media en SEO (zoekmachine optimalisatie) die door iedereen te pas en te onpas worden gebruikt. Als je werkzaam bent in een marketing gerelateerde functie moet je mee kunnen praten over de bovenstaande onderwerpen, en het voordeel is dat er niet heel veel mensen precies weten wat de relatie is tussen de Social media en SEO. Je valt dus gelukkig niet heel snel door de mand als je niet precies weet waar je over praat. In dit artikel behandel ik de de werking tussen de bovengenoemde zwaargewichten en hoe je het kunt toepassen voor het versterken van je merk of dienst .

Social Media  

De definitie van Social Media : Manieren van elektronisch communiceren op websites,  microblogs  en online netwerken. Op deze platvormen creëren gebruikers community’s om informatie uit te wisselen, ideeën te delen, persoonlijke berichten te sturen en ander content te delen (zoals video’s).
Vanuit een business oogpunt zijn het kanalen waarmee je direct met klanten en je following kunt communiceren op een persoonlijk niveau. Je kunt heel snel direct in contact komen met volgers, ambassadeurs en bestaande klanten. Daarnaast kun je actief op zoek gaan naar bestaande community’s om je brand of dienst onder de aandacht te brengen, dit kun je organisch of betaald doen.

Search Engine Optimization (SEO)

De definitie  van SEO: het is een proces om gratis verkeer te krijgen uit de verschillende zoekmachines. Om dit te bewerkstelligen wordt er content gecreëerd en geoptimaliseerd met meta descriptions, title tags, interne links, dik gedrukte termen en zoekwoorddichtheid.

“De bovenstaande termen zijn belangrijk, maar absoluut geen garantie voor succes!”

Als internet coach heb ik mensen gesproken die geen benul hadden van deze technieken, maar toch organisch duizenden bezoekers per dag op hun website kregen. Dit was puur en alleen te danken aan goed geschreven content. Als je een goede copywriter bent wordt je content vaker gedeeld op Sociale netwerken en mensen blijven langer op je website waardoor je ranking verbeterd.

De relatie tussen Social media en SEO

De relatie tussen de bovenstaande twee is de afgelopen jaren toegenomen.
Google kijkt naar je Social Media berichten, bedrijfsinformatie, deze informatie moet je dus zeer gedetailleerd invullen als je de ambitie hebt om goed te scoren in Google.Engagement is met name het afgelopen jaar steeds belangrijker geworden, het betekend dat alle content die je plaatst wordt gedeeld en geliked, hoe vaker hoe beter. Dat je duizenden likes, followers en connecties hebt zegt niks als je geen engagement hebt.
Als je een blogpost maakt en je vergeet er share en deel buttons bij te zetten maak je minder kans op een hoge positie in Google, of er is nauwelijks concurrentie in jouw markt.
Om Facebook als voorbeeld te nemen; je komt niet meer weg om alleen organisch likes en shares te genereren, je moet investeren. De bedragen om dit doen vallen tot op heden erg mee. Als je een post boost kun je met een paar euro al redelijk wat bereik creëren, of mensen het gaan liken is afhankelijk van de kwaliteit van je content.

“Be unique, Inspire, amaze and make people laugh!”

 

Share This