Jij snapt het helemaal. Je bent bereikbaar per e-mail, je hebt accounts op alle grote Social Media sites zoals LinkedIn en Facebook, naast een mobiel nummer ben je ook via Skype te bereiken, en je hebt natuurlijk een website, de etalage van jouw onderneming. Maar je moet er wel voor zorgen dat de etalage netjes en verzorgd is, anders lopen jouw potentiële klanten jouw etalage snel voorbij. In dit artikel delen we de zes meest gemaakte fouten bij websites, en we leggen uit hoe je die snel en eenvoudig op kunt lossen!

Een langzame website

Hoe sneller de pagina’s van jouw website laden, hoe langer de bezoeker zal blijven. Langzame websites wekken frustratie op, elke seconde extra kan tot een verlies van maar liefst 7% aan conversie leiden!

Er zijn verschillende diensten waaronder de Speed Test Tool van Pingdom, of gebruik Google Analytics. Daarnaast is het raadzaam zelf de site te bezoeken vanaf al jouw apparaten, verschillende verbindingen en op verschillende locaties, dan zie je heel snel waar de bottlenecks van de website zich bevinden.

Zorg altijd dat de hoofdpagina snel geladen wordt, een flitsende magazine cover in hoge resolutie is leuk (voor jouw ego), maar de bezoeker wil gewoon informatie, en snel. Je kunt de snelheid verhogen door fotomateriaal vooraf te optimaliseren, schalen en comprimeren. Prop ook niet teveel plugins, trackers, animerende GIF banners en cookies op de homepage, verdeel deze slim over de site, of laat ze gewoon helemaal weg. In dit artikel lees je meer over websitesnelheid – Klik hier

Niet geoptimaliseerd voor mobiel

Vergeet nooit dat je niet één website nodig hebt, maar twee. De eerste is voor desktops, laptops en grote tablets, de andere is voor mobiele apparaten zoals smartphones. Veel mensen vergeten deze enorme doelgroep, mobiel surfen groeit nog steeds explosief.

Gelukkig zijn er steeds meer Content Management Systemen en Webbuilders die automatisch een “mobile friendly” versie maken, maar vertrouw daar niet blindelings op. Het kan zijn dat jouw afgewogen design er heel anders uitziet, en kolommen worden niet meer naast elkaar maar onder elkaar weergegeven.

Een mobiele interface moet snel laden, geen overbodige en afleidende informatie bevatten en geschikt zijn om van relatief kleine schermen te lezen. Houd er ook rekening mee een link met desktop versie – mobiele versie te gebruiken, geef jouw bezoeker de keuze welke versie ze bekijken.

Geen Search Engine Optimization

SEO (zoekmachine optimalisatie) is belangrijk, het is wellicht de reden dat je nu dit artikel leest. De Google Ranking van jouw site is cruciaal voor de vindbaarheid. Ja, je kunt ook zoeken met Bing en Yahoo, maar daar hoef je niet specifiek rekening mee te houden.

Er zijn verschillende manieren om jouw site te laten stijgen in de ranglijst van Google. Als eerste heel eenvoudig; betalen. Koop Adwords, kies relevante zoekwoorden en klaar. Je kunt, nee moet ook in de headers van jouw website alle relevante keywords en metadata plaatsen, dan wordt je beter gevonden. Dat ziet de bezoeker niet, maar de zoekmachine wel. Plaats hier ook veel voorkomende typefouten en alternatieve schrijfwijzen. Gebruik ook strategische woorden in de teksten en met name de titels en subtitels.

Naast woordgebruik is het ook van belang regelmatig de website van een update te voorzien. Een Blog kan daarbij een perfect middel zijn. Meer updates = meer activiteit = hogere ranking. En backtrack links, links van andere sites naar jouw site geven je “autoriteit” en daarmee een hogere ranking.

De site is niet “Interactief”

Een website is geen glossy magazine, internet is een interactief medium. Toch vergeten veel ondernemers hun bezoekers een “call to action” te geven, een mogelijkheid om contact te zoeken, een bestelling te plaatsen, een bericht achter te laten. Klikkerdeklik, wie ben ik?

Deze fout is eigenlijk heel eenvoudig op te lossen. Zorg voor duidelijke contactinformatie, plaats een invulformulier met duidelijk afgebakende velden en keuzemenu’s, koppel jouw producten aan een online winkel met winkelmandje etc.

Met een website ga jij in dialoog met jouw bezoeker, zelfs als je geen direct contact hebt. Vraag de bezoeker om input, op een subtiele en prikkelende manier. Maak ze onderdeel van het proces, betrek ze bij de site, de diensten en de producten. Geef bezoekers een “Call To Action”. Klik HIER voor meer informatie. PS. Dat was een test!

Under Construction

Sinds de jaren ’90 zeg ik tegen elke ondernemer en elke webdesigner om nooit een “Under Construction” pagina te publiceren. Helaas heeft nog steeds niet iedereen deze boodschap ontvangen. Als de informatie nog niet beschikbaar is hoef je dat niet groot aan te kondigen. Welk nut heeft het voor een bezoeker om op een link te klikken om er vervolgens achter te komen dat hier geen informatie staat? Heb jij ooit een briefje in de etalage zien hangen bij de bakker met “Bezig met bakken, probeer het morgen nog eens”?

Dit is gekoppeld aan het gebruik van een ingewikkeld CMS of Webbuilder. Zorg dat je zonder webdesigner (een deel van) de website zelf kunt onderhouden, al is het alleen maar de Blog pagina. Hoe ingewikkelder het systeem, hoe minder updates je zult maken. Laat je niet overhalen met pagina’s aan features, zorg dat jij de site kunt updaten, en doe dat vervolgens ook met relevante informatie.

Teveel tekst

Minder woorden, meer informatie.

 

Visueel, niet tekstueel.

 

Foto, video.

 

Duidelijk?

 

Door deze fouten te voorkomen zal jouw site beter worden, meer bezoekers trekken en tot meer conversie leiden. En vergeet ook zeker niet gebruik te maken van Google Analytics. Dat is een gratis dienst die je onder de motorkap van het internet laat kijken. Succes!

Share This