Bij de meeste adverteerders zijn de termen Cost Per Impression (CPM) of Click Through Rate (CTR) gesneden koek, maar wat betekent een Cost Per Engagement (CPE)? Dit betekend dat advertentievertoningen gratis zijn en dat adverteerders alleen betalen wanneer een gebruiker een advertentieblok gebruikt. Betrokkenheid wordt gedefinieerd als een gebruiker die op een aantal manieren interactie heeft met een advertentie, zoals:

  • bekijken,
  • delen,
  • stemmen,
  • reageren,
  • beoordelen,
  • een game spelen
  • een poll doen.

Cost Per Engagement kan de prestaties van online adverteren goed meetbaar maken. Advertenties worden gratis aangeboden en adverteerders betalen alleen wanneer een gebruiker interactie vertoont met de inhoud in de advertentie. Je stuurt met dit type bieden dus meer op de kwaliteit van advertenties in plaats van enkel impressies.

Wanneer pas je het toe?

Deze techniek kan worden toegepast op de volgende advertentie-indelingen: video en rich media, bijvoorbeeld in webbanner als uitnodigingen voor het bekijken van merk gerelateerde content met een vervolg zoals, video’s, games of andere interactieve ervaringen, zoals een widgets. Een advertentieblok dat Cost Per Engagement aanbiedt, wordt weergegeven als standaard display-advertenties met een paar seconden aan voorbeeldvideo. Gebruikers bewegen met de muis over de advertenties om in een ​​Flash-venster de volledige clip te zien. De gebruikers hoeven dus niet per se op de advertentie te klikken. Maar deze interactie wordt wel gerekend, en dus betaal je voor deze interactie. Je moet er dus wel zeker van zijn dat je banner/clip aantrekkelijk genoeg is om gebruikers door te laten klikken/kijken.

Andere biedstrategieën

Andere mogelijkheden voor het bieden zijn:

  • CPC – kosten per klik
  • CPL – kosten per lead (meestal betekent dit een gratis registratie).
  • CPS – kosten per verkoop
  • CPM / CPI – kosten per x aantal weergaven (CPM per duizend)

Deze structuren worden gezamenlijk aangeduid als CPA – kosten per actie. Dit is een online prijsmodel voor advertenties, waarbij de adverteerder betaalt voor elke specifieke actie (een aankoop, een formulierinzending enzovoort). Cost Per Engagement kan worden beschouwd als een afgeleide van CPA omdat de adverteerder specifiek betaalt wanneer een consument interactie vertoont met een advertentie. Tegenwoordig is het heel gewoon voor adverteerders om in te kopen op basis van een aantal vertoningen, een vastgesteld bedrag per duizend geleverde weergaven is het meeste gangbaar (CPM).

Share This