Ads in Bing een alternatief AdWords?

Als je adverteert met Bing ads dan worden je advertenties vertoond aan de hand van de zoekopdrachten in Bing. Het is dus vergelijkbaar met advertenties in Google AdWords.
Iedereen kent Google AdWords wel. Enorm veel Nederlandse bedrijven adverteren in Google, wat logisch is. Google heeft immers veruit het grootste marktaandeel in de Nederlandse zoekmachine markt, maar er zijn alternatieven in online adverteren, waaronder Bing Ads.

Google AdWords

De plaats waarop Google de advertenties vertoond wordt bepaald aan de hand van de CPC (Cost Per Click) en de relevantie en kwaliteit van de landingspagina. Binnen het systeem van Google wordt aan de hand van een veiling bepaalt op welke plek je advertentie komt. Hoe meer je betaald hoe hoger je advertentie in Google kan komen.
Omdat er veel bedrijven adverteren in Google, is er erg veel concurrentie. Dit vertaald zich in de praktijk naar hoge CPC biedingen om op de goede posities te staan.

ROI

Bedrijven moeten hierdoor nauwlettend in de gaten houden of ze het geld wat ze uitgeven aan de Google advertenties überhaupt wel terugverdienen.
Bing heeft in Nederland een klein marktaandeel. Op dit moment 5%, waarmee het de tweede zoekmachine in Nederland is voor Yahoo en DuckDuckGo.

Profiteer van weinig concurrentie

Vanwege het kleine marktaandeel van Bing,adverteren nog maar weinig Nederlandse bedrijven met deze zoekmachine. En juist dat kan Bing Ads weer interessant maken. Vanwege de lage concurrentie kan je tegen aantrekkelijke kosten adverteren in Bing. Er zijn bedrijven die claimen dat ze bij Bing wel tot 90% minder betalen in vergelijk met Google AdWords. Hoeveel minder je uiteindelijk bij Bing ads betaald voor advertenties is per branche verschillend. In een branches met echt heel veel concurrentie zijn de besparingen lager.

Bovendien bereik je met Bing de 5% van de mensen welke je anders niet zou bereiken als je je alleen op Google richt. Genoeg redenen om te gaan adverteren met Bing. In dit artikel zullen we je op weg helpen.

In 5 stappen een Bing advertentie plaatsen

Stap 1

Om te beginnen zal je een account bij Bing moeten aanmaken. Bedrijven welke zich richten op de Nederlandse markt kunnen zich via deze link aanmelden: http://ads.bingads.microsoft.com/nl-nl/bing-ads-aanmelden

Stap 2

Zodra je account bij Bing ads is aangemaakt kan je aan de slag. Een handige functie welke Bing biedt is dat je direct je campagnes vanuit Google AdWords kan importeren. Indien je al in Google AdWords adverteert dan ga je hier gigantisch veel tijd mee besparen, zeker als je veel verschillende campagnes in AdWords hebt lopen. Om je Google AdWords campagnes te kunnen importeren hoef je binnen de Bing omgeving alleen maar in te loggen met je Google account.
De andere optie welke je geboden wordt is het aanmaken van een nieuwe campagne. Dit bespreken we verder in stap 3.

Stap 3

Bij het aanmaken van een nieuwe campagne zal je de juiste keywords moeten bepalen, dus bij welke zoekopdrachten worden je advertentie getoond. De keuze van je keywords is het belangrijk dat deze je een positieve ROI (return of investment) gaan opleveren.
Bij de keuze van je keywords zal je doorgaans de keuze moeten maken voor keywords met een commerciële intentie. Dit zal doorgaans zorgen voor een positieve ROI.

We zullen aan de hand van een voorbeeld duidelijk maken wat een keyword met commerciële intentie is. Stel je hebt een glaszettersbedrijf en je wilt dat mensen je vinden als zij glas nodig hebben. Keywords met commerciële intentie zijn:

  • Glas bestellen
  • Prijzen dubbelglas
  • Gehard glas prijzen
  • Kosten hr++ glas
  • Vervangen enkelglas

Mensen die zoeken op dergelijke keywords zijn duidelijk op zoek naar glas en zullen binnenkort overgaan tot het kopen van glas, of je direct benaderen voor een klus.

Je zou nog meer bezoekers naar je website kunnen krijgen door meer keywords welke met glas te maken hebben aan je campagne toe te voegen (De kosten zijn lager maar de conversie vele malen lager).  Keywords zoals:

  • Samenstelling glas
  • Smelttemperatuur glas
  • Hoe wordt glas gemaakt

De keywords kunnen je weliswaar meer bezoekers opleveren, de keywords hebben echter geen commerciële intentie. Kleine kans dat iemand die zoekt op de woorden iets bij je glaszettersbedrijf gaat kopen. Waarschijnlijk zijn het scholieren die een werkstuk moeten maken welke zoeken op deze keywords. Zonde van het advertentie geld dus.

Binnen Bing heb je daarom de mogelijkheid om onderzoek naar keywords te doen. Hiervoor kies je onder het menu ‘Tools’ de functie ‘Research Keywords’. Je moet vervolgens je initiële keyword (je belangrijkste keyword) opgeven. Vervolgens komt Bing met suggesties van keywords welke een commerciële intentie hebben.

Bing geeft hierbij hoe vaak er maandelijks op de keywords wordt gezocht.
Uit deze lijst met suggesties kies je de keywords welke relevant zijn voor je business.
Vervolgens kies je de landen, of het land, waar de advertentie vertoont moet worden.

Stap 4

Nadat de keywords bepaald zijn is het tijd om de campagne een naam te geven. Hier kan je ook opgeven wat het dagelijkse budget voor je campagne is. Hiermee maximaliseer je hoeveel je dagelijks aan de advertenties uitgeeft en voorkom je onaangename verrassingen.

Stap 5

Nu kan je advertentie gaan schrijven. Dit werkt eigenlijk hetzelfde als bij Google AdWords. Je geeft je Bing advertentie een titel, een beschrijvende tekst, de URL van je landingspagina en de URL welke vertoond dient te worden.
Hierna is de advertentie klaar om vertoond te worden. En net zoals bij Google AdWords kan je de campagnes in de loop van de tijd optimaliseren, spelen met de maximale CPC biedingen en kijken welk effect het heeft op het aantal advertentie vertoningen, de CTR en je conversie.

Share This