De term anchor tekst wordt veel gebruikt door SEO specialisten bij het uitwisselen van links. Dit doen ze om een betere domein/pagina autoriteit te krijgen. In vakjargon wordt dit backlinken genoemd. De anchor tekst heeft dus betrekking op het plaatsen van links, zowel op je eigen website als op die van andere.

In dit artikel leg ik uit wat de anchor tekst is en hoe je deze goed inzet om plekken in zoekmachines te winnen.

De anchor tekst in code

Om beter te begrijpen hoe de anchor tekst wordt gelezen door zoekmachines plaats ik hieronder de code en leg ik de elementen uit:

< a href=”https://www.mrinternet.nl”> De Anchor tekst </a>

Het eerst gedeelte, a href geeft aan dat het om een link gaat. In dit geval verwijst hij naar mijn homepage, maar hij kan natuurlijk ook naar een externe website verwijzen. Het tweede gedeelte is beschrijving van de link, dit is dus de anchor tekst en kun je naar eigen inzicht invullen. Dit is ook direct het lastige, welke beschrijving waardeert een zoekmachine? Lees verder.

Optimaliseer je Anchor, maar overdrijf niet

Als jouw website inmiddels iets meer bekendheid geniet, dan heb je geen 100 % controle over de anchor teksten. Dit komt omdat je externe websites niet kunt verplichten om een link naar jouw website aan te passen. En over het algemeen is dit  ook niet erg, omdat variatie natuurlijker oogt voor zoekmachines.
Dit is ook direct het eerste punt waar je op moet letten bij het gebruik van anchor teksten, “natuurlijk” zou je kunnen zien als  de tegenpool van over optimaliseren. Ik blog bijvoorbeeld regelmatig over WordPress (anchor), maar geef niet al mijn backlinks deze tekst mee. Dit zou in de ogen van zoekmachines duiden op over optimalisatie en dat werkt niet meer. Het is dus belangrijk dat je varieert, om je een idee te geven staan hieronder verschillende mogelijkheden om variatie aan te brengen:

Merknaam

Een veel gebruikte methode is simpel het gebruik van de merknaam, in mijn geval zal het dus Mr. Internet zijn.

Generieke links

Dit zijn vaak CTA’s (Call To Action), “klik hier”, “lees verder” etc. Een bezoeker ziet dus niet direct waar de link heen verwijst.

Volledig adres

De link wordt voluit geschreven, mrinternet.nl/wordpress-handleiding. Er is hier dus geen sprake van een anchor tekst.

Afbeeldingen

Afbeeldingen kunnen ook linken naar een externe website. In deze gevallen vervangt het alt attribute (beschrijving van de afbeelding) de anchor tekst.

Gedeeltelijke match

Bij een gedeeltelijke match geef je de link een tekst mee die het zoekwoord bevat, maar bijvoorbeeld ook de merknaam.
In de praktijk zou de anchor tekst er zo uit kunnen zien; Mr. Internet optimaliseert je WordPress website.

Match

Tot slot is een volledige match een anchor met het exacte zoekwoord waarop jij wilt scoren in de zoekmachines. In het verleden werd deze methode veelvuldig toegepast door linkbuilders, maar door de Penguin update van Google is het té veel toepassen van deze methode risicovol.

Dus wat is nu de best benadering!?

Zoals je wellicht weet willen zoekmachines en dan met name Google de gebruiker de best mogelijke gebruikerservaring bieden. Dit zie je steeds meer terug in de praktijk en hier op in kunnen spelen met je anchor teksten. De benadering is dan ook niet moeilijk, het toverwoord is RELEVANTIE!

De pagina waar jouw link wordt geplaatst moet dus aansluiten op het onderwerp van jouw website/blog. En belangrijker Google geeft niet alleen credits aan jouw omdat je een link binnenkrijgt, maar ook aan de website die een relevante link plaatst. De anchor tekst bevat idealiter het zoekwoord, MAAR zorg voor variatie. Als je constant de zelfde tekst gebruikt dan kunnen zoekmachines dit beschouwen als spam, dit draagt natuurlijk niet bij aan de gebruikerservaring en dus ook niet aan jouw posities in de zoekmachines.

Share This