Als je een website hebt en verkeer inkoopt bij Google AdWords, dan kan het switchen tussen Google Analytics en AdWords onhandig zijn. Daarnaast kan de data dubbel worden gemeten. Google realiseerde dit ook en heeft het daarom mogelijk gemaakt om AdWords te koppelen aan Analytics.

In dit artikel leg ik uit hoe je Adwords koppelt aan Analytics.

Welke data wordt inzichtelijk als je AdWords en Analytics koppelt?

Voordat we aan de slag gaan met het koppelen van de accounts, maak ik eest inzichtelijk welke data en mogelijkheden je krijgt na het koppelen.
De volgende data wordt inzichtelijk in Analytics wanneer je AdWords koppelt:

  • Het aantal klikken en de bijbehorende kosten van AdWords campagnes.
  • Prestatie van Keywords inzien.
  • Inzien op welke tijdstippen er het meest wordt geklikt op advertenties.
  • Je kunt in Analytics remarketing lijsten aanmaken.
  • Doelen vanuit Analytics inschieten in AdWords.
  • Website engament inschieten vanuit Analytics in AdWords.

Door de uitwisseling van deze data wordt het gedrag van bezoekers, zowel betaald als organisch inzichtelijker. Hierdoor kun je betere beslissingen nemen aan de hand van het gedrag van jouw bezoekers.

De koppeling maken tussen AdWords en Analytics

Nu je het nut van de koppeling begrijpt gaan we hem tot stand brengen. De eerste stap die je moet zetten is het inloggen in jouw Analytics account. Vervolgens log je in bij AdWords. Let op! het is belangrijk dat je met het zelfde email adres bent ingelogd en dat je beheerrechten hebt. Dit kun je controleren door rechtsboven op het persoonsicoon te klikken.

Nadat je weet dat je met de juiste accounts bent ingelogd navigeer je in Analytics naar Admin. Let er ook hier op dat je de juiste Account, Property en View selecteert. Zie het voorbeeld hieronder:

adwords en analytics koppelen

Vervolgens staat in de middelste rij (Property) Product linking. Onder dit kopje staat AdWords Linking, klik op deze optie.
Als je met dezelfde accounts bent ingelogd wordt jouw AdWords account weergegeven, als dit klopt klik je op Continue.
Het onderstaande scherm wordt zichtbaar:

Analytics adwords instellingen

Ik heb rode peilen geplaatst bij de View sectie. Je moet hier de juiste view(s) op on zetten. Als je geen Views (filters) hebt aangemaakt, dan zie je alleen Raw Data, zet deze op on. Tot slot klik je op Link Accounts.

De koppeling tussen AdWords en Analytics is nu tot stand gebracht. 

Waar vind je de AdWords data terug in Analytics

Nu je de twee accounts met elkaar hebt gekoppeld, wil je natuurlijk in Analytics de data terug zien. Om dit te zien, navigeer je aan de linkerkant naar in het dashboard van Analytics naar ACQUISITIE. Onder deze tap staat AdWords, klap deze uit.

Google Analytics koppelen met adwords in het dashboard

Als je nog geen AdWords campagnes hebt aanstaan, dan is er logischerwijs nog geen data beschikbaar. Als je al enkele campagnes hebt gedraaid, dan kun je de data in deze kolom terugvinden.

De data analyseren

Elke marketeer interpreteert de data in Analytics op zijn of haar eigen manier. Dit geld ook voor de koppeling die we net hebben opgezet. Uiteraard kan ik je een paar voorbeelden geven waarop je kunt sturen.

Campagnes

Als je al campagnes hebt draaien, dan krijg je onder de tap Campagnes inzicht in de prestatie van jouw campagnes. Het aantal klikken, de totale kosten, de CPC, het bouncepercentage en de doelconversie worden hier weergegeven. Als je op een campagne klikt worden de advertentiegroepen zichtbaar. Als je weer verder klikt zie je welke zoekwoorden het best presteren. Hieronder een voorbeeld van advertentiegroepen:

AdWords campagnes Google Analytics

Je ziet in het bovenstaande voorbeeld dat de CPC’s niet gigantisch verschillen, maar dat de eerste advertentiegroep het qua volume beter doet. Je zou kunnen overwegen om meer budget naar campagne 1. te verschuiven.

Zoekwoorden

Als je iets verder naar beneden scrolt komt je uit bij Zoekwoorden. In deze sectie kun je precies zien welke zoekwoorden het best presteren. Ook hiervoor geldt dat je meer budget kan verschuiven naar zoekwoorden die goed presteren.

Zoekopdrachten

Deze sectie laat zien hoe mensen zoeken naar bepaalde informatie/producten en wanneer jouw advertenties zijn vertoond. Als je ziet dat mensen veelvuldig zoekwoorden gebruiken die jij niet in je campagnes hebt staan, dan kan het slim zijn om deze toe te voegen.

Uur van de dag

Aangezien je nauwkeurig tijdsvlakken kunt instellen in AdWords is het Uur van de dag belangrijke informatie. Als je voor de eerste keer een campagne live set, zonder dat je data hebt van een vorige campagne, dan is het onverstandig om dit direct in te stellen. Je weet immers niet wanneer mensen het meest klikken. Na een aantal weken kun je onder deze tap precies zien wanneer er het meest geklikt wordt. Vervolgens kun je hier je campagnes op aanpassen.

Natuurlijk hoop ik dat je nu aan de slag kunt met het koppelen van Adwords aan Analytics. Eventuele vragen kun je hieronder stellen. 

Share This