Met acquisitie rapportages in Google Analytics kun je eenvoudig zien welk bronnen het beste verkeer leveren. Deze informatie wordt weergeven onder de tab “Acquisition” in de “Overview” zie je de voor jouw belangrijkste
verkeersbronnen in termen van aantallen, zie het onderstaande voorbeeld.

Acqusitie rapportage overzicht google analytics

Inzicht in de kwaliteit van je verkeer 

De bovenstaande afbeelding geeft alleen aantallen weer, maar hoe is de kwaliteit van dit verkeer? Met kwaliteit bedoel ik, hoeveel bezoekers afkomstig van één kanaal converteren ook daadwerkelijk. Het kan voorkomen dat bijvoorbeeld Facebook heel veel verkeer voor je genereert, maar dat deze bezoekers niet converteren. In dit geval zou je er dus voor kunnen kiezen meer focus op AdWords te leggen omdat dit verkeer beter converteert.

Conversie percentages

Het is dus belangrijk om niet alleen naar de kwantitatieve cijfers te kijken maar ook naar de kwalitatieve cijfers. Hoewel kwalitatief meer is dan alleen conversie percentages, kijken veel mensen wel direct naar dit cijfer. Naast conversie zou je ook kunnen kijken naar engagement van bezoekers. Engagement is bijvoorbeeld het aantal page-views en time on site.  Je vind hieronder een voorbeeld uit de “Channels” tab. In dit geval klopt mijn eerdere bewering dat social media slecht converteert, maar dit hoeft bij natuurlijk niet het geval te zijn.

Acqusitie rapportage overzicht google analytics conversies

Analytics geeft de bovenstaande bronnen weer, welke hieronder staan uitgelegd.

  • “Organic Search” bezoekers die op een onbetaald resultaat in een zoekmachine hebben geklikt.
  • “Direct” Deze bezoekers hebben de URL direct in de browser ingetypt.
  • “Social” Verkeer afkomstig van social media kanalen.
  • “Referral” Verwijzende links op andere websites.
  • “Other” Ongeïdentificeerde verkeer. Door middel van UTM-codes zou dit percentage kunnen verkleinen. De uitleg volgt in een artikel voor de gevorderde gebruiker.
  • “Paid Search” Bezoekers die op een betaalde (search ad) hebben geklikt.
  • “Display” Deze mensen hebben op een banner geklikt en zijn zo op jouw website gekomen.

Houdt er rekening mee dat zonder het inrichten van doelen en de E-commerce module, Analytics geen conversie percentages kan meten.

Acquisitie in Google Analytics voor mobiel verkeer

Ik kan niet vaak genoeg benadrukken dat Mobiel verkeer en het bijbehorende gedrag van deze gebruikers essentieel is voor elke website. En in de toekomst zullen het aantal bezoekers die gebruik maken van dit device alleen nog maar toenemen. Daarom heb ik hieronder een segment toegevoegd om te kunnen zien hoe hoog het conversie percentage is, afkomstig van een mobiel verkeer.

Acqusitie rapportage overzicht google analytics conversies mobiel

In het bovenstaande overzicht staat het percentage van mobiele gebruikers afgezet tegen het totaal aantal bezoekers. In dit geval is het iets minder dan 50%. 

Acqusitie rapportage overzicht google analytics conversies mobiel percentage

de bovenstaande afbeelding laat zien dat conversiepercentage op mobiel erg achterblijft. Hoewel het conversie percentage op mobiel bijna altijd lager ligt, is het verschil hier te groot. Er moet dus worden gekeken hoe de website functioneert op mobiele apparaten.
De grote retail bedrijven maken vaak gebruik van Applicaties om de conversiepercentages op mobiel te verhogen.

Conclusie Acquisitie Rapportages in Google Analytics 

Zoals je waarschijnlijk begrijpt zijn de mogelijkheden voor het creëren van Acquisitie rapportages eindeloos.
Alvorens je aan de slag gaat met dit gedeelte van Google Analytics, raadt ik je aan eerst te bepalen welke data belangrijk voor je is. Als je bijvoorbeeld overweegt om meer budget naar Facebook ads te verschuiven, dan zou je Google Analytics eerst moeten raadplegen om te kijken of dit kanaal goed converteert. Tot slot kunnen er meerdere redenen zijn waarom een kanaal niet converteert, denk hierbij aan verkeerde landingspagina’s of weinig consistentie in het design.

Share This